Empreses 10/11/2013

John-Kurt Pliniussen: "L'empresa està morta. No hi ha res a fer"

J. Faus
2 min

John-Kurt Pliniussen és professor de management a la universitat canadenca de Queen's i ha estudiat amb detall el cas de BlackBerry. En una entrevista per telèfon, discrepa de l'optimisme dels nous directius de la companyia, que parlen d'un "gran potencial", i creu que el grup no té cap futur.

Com valora la decisió de suspendre el procés de venda de BlackBerry i la sortida del conseller delegat?

Bàsicament crec que BlackBerry és una companyia que està morta. Les accions no han deixat de caure. Malgrat els canvis, no hi ha res que puguin fer. La competència és massa forta, BlackBerry ha actuat massa lentament i, per tant, està acabada.

¿No poden fer gaire res per recuperar-se, doncs?

Tot el que poden fer és reestructurar-se. No poden treure nous productes amb la rapidesa suficient que els hi permetés recuperar quota de mercat. El veritable signe del declivi és que després de dos mesos intentant vendre la companyia, s'ha demostrat que ningú vol comprar-la. I la raó és que els inversors han mirat els llibres de comptes, han analitzat la competència i han vist que no és un bon negoci.

Què s'ha fet malament?

A començaments del 2012 van contractar el conseller delegat [Thorsten Heins] equivocat. Era un directiu mitjà que esperaven que pogués aturar la deriva del vaixell però no tenia l'experiència suficient per fer-ho. Necessitaven un talent de primer nivell que pogués capgirar la situació, però no el van trobar o ningú hi estava interessat. Així que van agafar un directiu de segona o tercera fila, i mira què ha passat: ha impulsat acomiadaments massius, les accions valen la meitat que quan va assumir el càrrec fa dos anys i, en resum, tot ha empitjorat.

Si mirem més enrere, quins errors expliquen el seu pas de companyia líder a una en declivi?

La competència va començar a desenvolupar millors productes i va dedicar més temps a la innovació. El 2007 i el 2008 BlackBerry tenia l'hegemonia, però van aparèixer els nous models d'Apple i Google, i no va saber recuperar terreny amb la rapidesa necessària. El motiu és que els dos grans directius de la companyia no tenien habilitats de màrqueting, un era especialista en finances i l'altre en enginyeria. No eren les persones adequades.

¿I de tot això la companyia en pot aprendre alguna cosa de cara al futur?

No hi poden fer res. Simplement poden esperar, perquè possiblement les vendes no millorin. La gent no té ni confiança en la companyia, ni en els seus productes ni en el nou conseller delegat [que substituirà Heins]. Per què un inversor compraria BlackBerry quan sap que està a la deriva i seguirà enfonsant-se fins al fons de l'oceà? És una companyia morta des de fa un any.

Com afecta la crisi de BlackBerry a la indústria tecnològica del Canadà?

El que ha passat és que el que s'esperava. És trist però no ha estat cap sorpresa. La veritat és que crec que la gent està força avorrida de tot aquest tema i vol passar pàgina.

stats