Joel Vicient: “El nostre principal competidor continua sent l’Excel”

Enginyer informàtic i cofundador de Captio

Joel Vicient:“El nostre principal competidor continua sent l’Excel” / PERE TORDERA Zoom

Captio és una plataforma que permet utilitzar els smartphones per fotografiar i digitalitzar els tiquets de viatge i les factures de despeses de les empreses. ¿La paperassa és un maldecap per a les empreses? Jo ho vaig experimentar a la primera start-up que vaig muntar als 25 anys. Era una consultora tecnològica a Tarragona amb cinc treballadors. Tant nosaltres com els nostres clients perdíem hores en paperassa. No entenia com era possible que encara no poguessis fer una foto a les factures i eliminar el paper. I així vaig començar a desenvolupar Captio. La idea va agradar molt des del principi: ja teníem clients abans de ser homologats per l’Agència Tributària (AEAT). Actualment, som l’única aplicació mòbil homologada de l’Estat que des de qualsevol model de smartphone o tauleta permet fer la foto del tiquet, digitalitzar les dades i guardar-la automàticament en el sistema de comptabilitat.

¿Sou l’única alternativa legal al tiquet en paper? L’AEAT permet utilitzar uns escàners especials, però són molt costosos i no tenen mobilitat. Amb Captio, un empleat pot fer la foto del tiquet des de qualsevol lloc amb el seu mòbil. Amb un clic, l’apli llegeix algunes dades bàsiques (import, data, IVA) que, un cop aprovades pel seu supervisor, s’integren al sistema informàtic de l’empresa. Un altre avantatge és que permetem recuperar l’IVA a partir del tiquet de compra, en lloc d’haver d’esperar la factura! Captio va dirigit a grans empreses, amb molts empleats en mobilitat. Els cobrem una tarifa per usuari. Entre els nostres clients hi ha Bankinter, el BBVA, Bodegas Torres, Mango, Carrefour i Olympus. Als Estats Units hi ha Expensify i Concur, adquirida per SAP.

Quins plans d’expansió teniu? Estem en procés d’obrir a Milà i a París, però de manera molt incipient. El nostre competidor principal segueix sent l’Excel, o la típica secció de la intranet d’una empresa on l’empleat va introduint manualment les despeses. D’altra banda, el 2017 entrarà en vigor la nova normativa de l’IVA, que obligarà les empreses amb una facturació superior a 6 milions d’euros a comunicar en un màxim de quatre dies la informació fiscal de les factures que emetin o rebin. Això només és possible digitalitzant! Sembla que Hisenda estigui dient: “Utilitzeu Captio!”

Acabeu d’aixecar 2,3 milions en una segona ronda de finançament liderada per Kibo Ventures i Bankinter, juntament amb el fons THCAP. ¿És important deixar-se assessorar per tancar un pacte de socis? Vam comptar amb el suport del bufet RSCD, tot i que jo ja tenia experiència. Un bon pacte de socis pot ajudar molt l’empresa. Quan a una firma de capital risc li agrada un emprenedor, no vol que marxis! És lògic que demani controlar els comptes de resultats o introduir una clàusula que exigeixi a un soci fundador la reducció del percentatge de les accions si decideix abandonar abans d’hora. En les fases inicials és un error tenir socis, perquè et pressionen molt per tenir resultats, però en fases més madures t’ajuda a posar ordre. Ara sembla que hi ha obsessió entre els emprenedors per aconseguir finançament, i estan més centrats a fer Excels i Power Points per convèncer els inversors que a crear riquesa i generar vendes. L’inversor valora que hagis arriscat el teu temps i patrimoni en el negoci, que hagis aconseguit capital de familiars i amics, i que tinguis les primeres vendes.