L'ENTREVISTA

Joan Renart Montalat: La crisi ens ha afectat com a tots, ens calia diversificar i innovar"

Joan Renart Montalat: La crisi ens  ha afectat com a tots, ens calia diversificar  i innovar" Perfil / PERE VIRGILI Zoom

Joan Renart Montalat és conseller delegat de Vichy Catalan des del 2006, però ja fa molts anys que està incorporat extraoficialment a l'empresa. Renart és el successor d'una de les famílies que fa més d'un segle van muntar amb el doctor Modest Furest Roca la coneguda empresa catalana d'aigua amb gas. Actualment Vichy Catalan dóna feina a 650 persones, incloent-hi el personal dels dos hotels balneari del grup a Caldes de Malavella, i factura 112 milions d'euros anuals. La seva cartera de productes inclou marques d'aigües carbòniques (com el tradicional Vichy Catalan, amb el 40% de quota de mercat nacional), naturals (Font d'Or, Les Creus) i sucs (Lambda), i fa un mes va presentar la seva pròpia tònica.

La moda del gintònic és una bona oportunitat per treure una tònica.

Malauradament, la crisi ens ha afectat com a tots, així que ens calia diversificar i innovar. El boom del gintònic ha permès al consumidor conèixer i valorar més aquest producte.

Com es diferencia de la resta de tòniques?

L'hem deixat provar a coctelers reconeguts, com Jordi Reig, però això ho ha de respondre un bevedor de tònica. La barreja amb el Vichy Catalan li dóna un valor inconfusible, té una certa aroma de mandarina. Es comercialitza en ampolla i llauna, una novetat que vam introduir a finals de l'any passat.

Vichy en llauna?

La crisi va forçar el nostre departament de R+D a posar-se les piles i el novembre del 2012 va llançar el disseny de les primeres llaunes, per al Vichy tradicional i amb llimona. Amb la llauna arribem a més llocs que amb l'ampolla de vidre, per exemple, a les màquines de vending . Te la pots endur d'excursió, al veler mentre navegues... Som defensors del vidre, perquè és reutilitzable, però el mercat ens demanava cobrir un altre tipus de necessitats, i la llauna ens permet donar aquesta resposta. L'altra innovació és la nova línia saludable Vichy plus , VCH, amb què ens hem volgut acostar a un públic més jove.

¿El concepte saludable està de moda?

El mercat de les begudes energètiques creix un 11%. Això té molt a veure amb l'auge de la preocupació per la salut i de la necessitat de tenir aquest plus d'energia, aquest sobreesforç per tirar endavant que exigeix el context actual. Ens basem en la idea de refrescar, reactivar. El ginseng va bé per al cansament i el guaranà aporta joventut i vitamines. La diferència és que totes estan fetes basant-se en el Vichy, que aporta una sèrie de minerals necessaris per al cos humà.

¿El Vichy no és dolent per a la hipertensió?

És cert que l'aigua de Vichy té una elevada presència de sodi [1.000 ml per litre], però no es tracta de la sal comuna (NaCl). Des de fa 14 anys fem estudis conjuntament amb el CSIC [Consell Superior d'Investigacions Científiques] i vam demostrar que bevent Vichy pots reduir el colesterol dolent.

¿Heu sortit al mercat exterior?

Estem presents en 35 països dels cinc continents, però el nostre volum encara no és gaire significatiu. No només amb Vichy, sinó també amb altres marques del grup, com els sucs Lambda. A Anglaterra tenim molt bona acceptació, hi som des del 2004. També Mèxic i els EUA són mercats prioritaris.

Com es pot competir amb les grans multinacionals?

L'avantatge de ser una pime és la flexibilitat i la capacitat d'innovació. Podem adaptar-nos millor, fer ofertes més ajustades a les necessitats dels clients i distribuïdors. No és qüestió d'invertir molt o poc en R+D, sinó de detectar les necessitats del mercat i satisfer-les. Donar servei a tots els consumidors. Amb VCH volem arribar al consumidor durant l'horari de feina, i amb la tònica cobrim altres moments del dia: l' afterwork i el món de la nit, més glamurós.

¿Heu notat el boicot pel fet de ser catalans?

No, només en algun cas molt puntual algun client ens ha deixat de comprar. El boicot no ens preocupa en absolut. El Vichy Catalan és el Vichy Catalan.

Joan Renart va estudiar empresarials i abans d'incorporar-se a Vichy Catalan va treballar en diverses empreses d'alimentació i del sector de les assegurances. "És important haver treballat fora abans d'entrar a l'empresa familiar. Serveix per tenir altres referències i per demostrar la teva vàlua i ganes de fer bé les coses", diu Renart. És un repte sobreviure a una història de 130 anys, diu Renart, per a qui ser emprenedor no significa sempre muntar una empresa sinó saber millorar els processos d'organització interna dia a dia. De moment, no té intenció d'obrir-se a inversors externs. L'avantatge de ser una pime familiar és que som independents i flexibles, i és positiu barrejar joventut i experiència; el desavantatge és que els diumenges al migdia ja estem parlant de feina amb el meu pare", conclou.