ELENA FREIXA

Joan Pla: "El sector de l'automòbil encara té per davant dos anys molt durs"

El grup Quadis és el principal distribuïdor de vehicles a Catalunya i un dels líders dins la venda i reparació a Espanya. La crisi, que ha enfonsat les vendes al mercat interior, l'ha obligat a fer ajustos els últims cinc anys per capejar una caiguda del 40% de la facturació i l'empresa assegura que el sacrifici encara no ha acabat. Malgrat tot, el conseller delegat, Joan Pla, veu el got mig ple i assegura que estar actiu és essencial per evitar "l'espiral recessiva" que ha dut altres competidors a tancar.

Quin pla de contingència demana un mercat que cau un 60% com l'espanyol?

Sempre hem procurat representar marques que tinguin un futur i una estratègia clara. No som col·leccionistes de marques, no en representem qualsevol. Haver sabut escollir ara ens dóna força i una oferta prou diversificada per poder mantenir una quota de mercat creixent en un sector que s'encongeix.

És per aquesta exigència que entre les seves concessions (amb 26 marques) ja no hi ha noms com Fiat?

En els últims cinc anys el diagnòstic ha estat el d'un mercat molt deprimit. Això, inevitablement erosiona la xarxa de distribució. Cada cop hi ha menys actors i ens concentrem. No totes les marques viuen igual aquest procés ni tenen la mateixa actitud, ja sigui perquè els productes no són adequats o perquè la seva imatge no és prou clara.

A banda de la cartera de marques, què més ha ajustat Quadis?

Algunes instal·lacions s'han tancat, però les principals no. Fer el contrari hauria significat entrar en una espiral destructiva. Si començo a tancar i acomiado, venc menys i, com que venc menys, confirmo que el mercat baixa i em predisposo a plegar. En moments com l'actual és fàcil pensar només a retallar i gastar menys i això porta al pou de la misèria. Mantenir-nos actius ens ha ajudat a aprofitar les oportunitats.

Com han patit els comptes de l'empresa els últims anys?

No donem detalls dels resultats, però ens hem hagut d'ajustar a una facturació que l'any passat va rondar els 600 milions d'euros, quan abans de la crisi havia superat els 1.000 milions. No pot ser d'una altra manera; totes les empreses han passat per aquí. I gràcies a ajustos i a la col·lecció de coses que hem fet, inimaginables fa uns anys, hem millorat la salut financera de la companyia.

Les marques premium han ajudat a compensar la caiguda de les més generalistes?

La classe mitjana que havia arribat a prosperar cap a marques cada cop més premium abans de la crisi ha retrocedit des del 2008 i torna a marques més econòmiques, però amb bones prestacions. Això explica, per exemple, l'èxit d'algunes asiàtiques. Però la visió que el luxe resisteix és una mica reduccionista.

De Ferraris, doncs, també se'n venen menys que en els anys precrisi?

Venem el que ens cedeix la marca en aquest cas. I sí, les caigudes són percentualment importants, perquè si abans en veníem 35 l'any, ara amb prou feines arribem als 25. Però també penso que si en tinguéssim 30 per vendre els col·locaríem. El problema és que el fabricant redistribueix en funció del mercat. Ens n'assignen menys perquè Espanya té menys potencial de compra.

Algunes marques llancen la tovallola al mercat espanyol. Ho vam copsar amb les absències sonades a l'últim Saló de Barcelona.

Em costa entendre que una multinacional no pugui permetre's tenir presència en un esdeveniment com el Saló de l'Automòbil de Barcelona. El mercat avui és el que és, però serà un altre d'aquí tres o quatre anys i és una mica oportunista no ser-hi ara i després voler-hi un lloc. Són decisions tàctiques, però diuen poc de la marca i em sembla una falta de respecte.

Veu llum al final del túnel aquest any, ja?

Serà un any difícil, com els que suportem des del 2008. La filosofia és seguir fent coses; no només ajustant costos, sinó també aprofitant les oportunitats que brinda el mercat. El sector de l'automòbil té encara per davant dos anys molt durs.

PERFIL

Quadis s'identifica sovint amb el luxe, ja que per les seves instal·lacions passen més de la meitat dels Ferraris que es venen a Espanya. Té presència a Catalunya, al País Valencià i a les Balears. "El terç bo del mercat espanyol", presumeix el seu director general, Joan Pla. Però Quadis ven molt més que Ferrari o Maseratti. És el principal distribuïdor de vehicles de tot l'Estat, amb una cartera de 26 marques (que van des dels vehicles de luxe fins als utilitaris), 236 punts de venda i 47 concessionaris oficials.

L'empresa d'arrel catalana està presidida per Joan Manuel Soler i té 70 anys d'història. La direcció general és en mans de Joan Pla (Molins de Rei, 1955) des de fa 18 anys. Advocat de formació, va treballar de director al RACC i abans va ser empleat del Banc Sabadell durant 12 anys.