Jaume Mayor Agell:“Multipliquem l’oferta d’aparcaments sense haver de construir res”

Fundador de We Smart Park, una plataforma ‘online’ i col·laborativa d’aparcament

De ferrer a l’empresa familiar a emprenedor tecnològic. Jo sóc ferrer; des dels 16 fins al 21 anys vaig treballar al taller del meu pare. El que m’agradava més era fer estructures metàl·liques i vaig estudiar enginyeria tècnica. Després de llicenciar-me vaig fer de projectista d’estructures en una gran empresa, Elte. Durant aquell temps em van proposar de muntar un negoci i vaig acabar creant amb dos socis més 3J3D, una empresa d’enginyeria. Ens anava molt bé, vam participar en la construcció de les estructures com el Transportation HUB de la Zona Zero de Nova York. Després de set anys va aparèixer la meva dona, que és alemanya. Ella feia el doctorat i vam dir que qui trobés la millor feina triava el país on viuríem. Va guanyar ella! Mentre pensava què podria fer, se’m va acudir la idea de We Smart Park. Un dia vaig veure el típic cartell d’“Es lloga plaça de pàrquing” i vaig pensar que seria molt més fàcil treure profit a una plaça si agrupàvem l’oferta en una web i les llogàvem a molta gent per hores en lloc de llogar-la a una persona per mesos.

¿Així que no vau anar a Alemanya? No, ara vivim a Mataró. Jo no tinc cotxe, però veig que molta gent que es desplaça a Barcelona en cotxe té el problema de trobar aparcament i si en troba és molt car. Amb We Smart Park vam desenvolupar una tecnologia, que hem patentat, que consisteix a instal·lar un sensor a la plaça de pàrquing que detecta si la plaça està buida o no i s’integra en un calendari al núvol. Així el particular no ha de preocupar-se d’haver d’actualitzar l’estat de la seva plaça. L’usuari que fa la reserva de la plaça a través del mòbil rep un adhesiu, com un Teletac, que un lector llegeix a la porta del pàrquing.

¿Un Airbnb de places d’aparcament?Som un negoci d’economia col·laborativa però amb diferències. Primer, no hi ha interacció directa entre l’usuari i els propietaris de la plaça. Segon, Airbnb es renta les mans davant del que pugui passar quan hoste i amfitrió es troben. Nosaltres sí que ens fem responsables del que passi al pàrquing. Tercer, no firmem contractes amb particulars, sinó amb comunitats de veïns, pàrquings o hotels. Si un particular vol llogar la seva plaça per hores amb nosaltres, l’animem a fer una comunitat de béns amb els veïns.

¿I no hi ha polèmica pel fet d’oferir preus més baixos? Som un 60% més barats que un aparcament convencional. I oferim als pàrquings la possibilitat de fer descomptes en les seves places no ocupades. Ara també treballem amb promotores immobiliàries, com La Llave de Oro. Amb nosaltres s’estalvien el procés de posar anunci de lloguer de la plaça de parquing, un comercial...

¿La clau del negoci? Ajudem a reduir l’impacte mediambiental, evitant haver de donar voltes per trobar aparcament o haver de construir nous garatges. Barcelona té 700.000 places, 389.000 de les quals són privades. Això vol dir que multipliquem per dos l’oferta de pàrquing de Barcelona sense haver de construir res. Ara tenim 18.000 usuaris conductors i unes 1.600 places en 62 pàrquings de Barcelona i Madrid.

A Madrid fa poc que hi sou. Quins plans de creixement teniu? Anem a poc a poc, expandir-se requereix una inversió per instal·lar els sensors. Fins ara hi hem invertit uns 350.000 euros. Encara no ens ha sortit competència, però ens agradaria, perquè ens ajudaria a educar el mercat.