E-COMMERCE
-JORDI SABATÉ

Jack Ma connecta els basars xinesos amb la fàbrica del món

El fundador d’Alibaba és temut dins i fora de la Xina per la seva capacitat d’arrasar el panorama digital

Jack Ma connecta els basars xinesos amb la fàbrica del món Zoom

Jack Ma, fundador del portal Alibaba, ja és l’home més ric de la Xina després de vendre’s una part de les seves accions a la Borsa de Nova York i ficar-se a la butxaca 800 milions de dòlars, que se sumen als més de 24.000 milions que ja tenia. Amb aquesta operació destrona Wang Jianlin, el magnat que va fundar Wanda, el principal conglomerat immobiliari del país. Actualment, es calcula que la fortuna de Ma és de 25.000 milions de dòlars. Fa poc més d’un any s’estimava en només 4.000.

El 2014 haurà sigut l’any en què Jack Ma es va fer ric i famós. I no només perquè la sortida a la borsa d’Alibaba ha sigut la més gran que s’hagi vist mai, amb una valoració pròxima als 170.000 milions de dòlars i una captació de 25.000 milions el primer dia. Tot i la frenada de les exportacions xineses, el portal ha augmentat les seves transaccions i s’ha obert a mercats pròxims amb gran èxit. Ara, segons es diu, Ma vol arribar a tot el planeta. Qui ha de tenir-li por?

Per entendre quins són els possibles competidors que es podrien veure afectats per aquest Godzilla del comerç electrònic que creix dia a dia cal comprendre primer què és Alibaba i quin és el seu model de negoci. No és com Amazon ni com eBay, però fa les funcions dels dos i algunes més. En realitat, el portal Alibaba, que va néixer el 1999, és una petita part del negoci.

Alibaba es dedica a fer de pont entre els fabricants xinesos i els amos de basars a tot el món, de manera que permet que uns s’anunciïn i altres comprin. És l’ambaixador digital de l’anomenada fàbrica del món en què s’ha convertit la Xina. Va ser el 2003 quan Ma ja es va adonar que estava emergint un nou mercat d’intercanvi entre consumidors i que, si no cobria les seves necessitats, altres -com eBay- ho farien. Com a resposta a aquesta demanda va llançar Taobao, que va tenir un èxit immediat.

A Taobao, que forma part d’Alibaba i que no està present, de moment, en els països occidentals, els consumidors compren i venen objectes i Alibaba cobra un percentatge de cada transacció. El mateix passa a Tmall, un portal derivat de Taobao, i segregat el 2010, on són les empreses i les grans marques les que venen al consumidor, més a l’estil Amazon. No obstant això, Alibaba no només es beneficia a Tmall de cada transacció, sinó que també cobra a les empreses per anunciar-se.

Només amb el negoci de les transaccions, Alibaba -sobretot gràcies a Taobao i Tmall- ja mou més volum de diners que Amazon i eBay junts; si se li afegeix el cobrament publicitari, la facturació es dispara. Però Alibaba va més enllà: posseeix el seu propi cercador per trobar el producte desitjat, i hi apareixen els resultats en funció de la recerca, però la marca que més hagi pagat té més probabilitats d’aparèixer en els anuncis contextuals que es mostren adjunts. Els sona? És el model Google.

Veient com funciona Alibaba és més fàcil entendre per què tant Amazon com eBay, però també Google, tenen molt interès per saber quins seran els primers moviments de Jack Ma fora de la Xina. Fins i tot a Yahoo! haurien d’estar preocupats, ja que no es descarta que una de les primeres jugades estratègiques sigui comprar el cercador. Yahoo! i Alibaba han sigut socis a la Xina des del 2005 i el portal americà és un dels principals accionistes del xinès.

Es creu que amb la venda de les accions, Yahoo! podria guanyar 9.000 milions de dòlars. Tot i així no es descarta l’interès d’Alibaba, que podria presentar una opa basada en l’intercanvi d’accions. Per a l’empresa que dirigeix Marisa Mayer podria ser la salvació final o l’abraçada de l’ós, segons de quin costat del Pacífic es miri.

No obstant això, Jack Ma també ha d’anar amb compte si es fa cas a les informacions que asseguren que la seva relació amb el govern xinès és cada vegada més difícil. Alibaba s’ha fet massa gran i Ma presenta una vocació capitalista que inquieta el poder, d’arrel comunista. Dies abans de la sortida a la borsa, s’especulava que Ma podria abandonar Pequín i mudar-se a Hong Kong per posar distància amb les autoritats.

A més, el govern ha recomanat a les empreses que no deixin als empleats navegar per Alibaba en hores de feina: diuen que minva la productivitat. També es creu que les autoritats estan darrere d’una l’aliança de les empreses Wanda, Tencent i Baidu per crear un rival d’Alibaba.