RETWEETS

Internet ja és oficialment mòbil

El mes d’octubre que acabem de deixar enrere ha sigut el primer de la història en què l’ús d’internet amb dispositius mòbils ha superat l’ús generat pels ordinadors. En concret, un 51,3% de les visites a la web a tot el món procedien de smartphones i tauletes, mentre que el d’equips de sobretaula i portàtils ha sigut d’un 48,7%.

Les dades de StatCounter, que monitoritza 2,5 milions de webs i 15.000 milions de pàgines vistes mensuals, es refereixen al conjunt de la xarxa. Però el sorpasso es deu sobretot als internautes asiàtics, ja que per a la majoria el telèfon mòbil ha sigut el seu primer dispositiu connectat, saltant-se l’ordinador. En aquell continent la proporció de trànsit mòbil sobre el total és molt més alta: un 64,3%. En canvi, aquí som menys de mòbil: a Europa l’ús de l’ordinador és d’un 64,3%. A l’estat espanyol estem una mica més mobilitzats, però encara per sota de la mitjana mundial: el 44,6% del trànsit procedeix de smartphones i tauletes.

Tot i això, la tendència sembla imparable, i aquells que no tinguin la web adaptada per a l’accés amb mòbil farien bé de posar-hi remei si no volen perdre clients potencials. Entre altres coses, Google penalitza en els resultats de les cerques fetes des de mòbil les pàgines que no estan adaptades als dispositius petits, i això pot fer-los invisibles. Una altra dada: Facebook ja té 1.660 milions d’usuaris mensuals des del mòbil, un 92% del total i un 20% més que fa un any.

De tota manera, l’adaptació dels negocis digitals al mòbil té els seus propis inconvenients. Els editors de premsa que han adoptat el format AMP, promogut per Google i que accelera la càrrega de les pàgines web en dispositius mòbils, es queixen que aquestes pàgines generen la meitat d’ingressos publicitaris que les webs normals per a mòbil. Esclar: aquestes pàgines optimitzades només admeten banners estàndard, però no els formats intrusius que tant molesten els lectors, però que els anunciants estan disposats a pagar més cars.