Empreses 26/01/2014

Innovació puntera aplicada a l'educació

Una 'spin-off' de la UAB s'ha especialitzat a oferir serveis educatius en temes de sostenibilitat i medi ambient basats en la recerca pedagògica

i
Andrea Rodés
2 min

Quan es parla de la necessitat d'accelerar la transferència de coneixement de la universitat al món empresarial el més habitual és imaginar un centre d'investigació intentant buscar una sortida comercial a una patent tecnològica. Però quan el coneixement no es refereix a una tecnologia sinó a una ciència social, com l'educació, la cosa es complica. Amb la idea de buscar oportunitats de mercat per a les últimes innovacions en l'àmbit de la docència i l'educació per la sostenibilitat, cinc investigadors de la UAB s'han associat per fundar Rizoma, una spin-off de la mateixa universitat que ofereix serveis educatius, exclusius i fets a mida, per a institucions, escoles i empreses que vulguin apostar per millorar el seu posicionament social. "Rizoma neix de les limitacions del model tradicional, en què els agents públics assumien tot el pes a l'hora de formar el públic en temes de consum responsable i sostenibilitat", explica Salvador Viciana, cofundador de Rizoma i membre del grup de recerca Còmplex de la UAB, on es van conèixer els cinc socis.

Implicació privada

L'objectiu de Rizoma és oferir a empreses serveis educatius que permetin millorar la formació en temes de sostenibilitat i medi ambient dels seus treballadors o dels potencials consumidors. Una de les proves pilot ha estat amb una multinacional del sector de la brioixeria industrial que, preocupada davant la imatge poc saludable dels seus productes, va engegar un programa educatiu dirigit a ensenyar als nens a menjar de manera sana i responsable. "En altres països com els EUA o el Canadà les empreses privades estan més implicades en l'educació en sostenibilitat, han vist que la innovació social pot ser un motor de diferenciació", afegeix Viciana.

La spin-off, en funcionament des de l'octubre del 2013, va ser creada amb una inversió econòmica mínima i moltes hores de feina dels socis, que mantenen la seva feina de docents a la universitat. "El nostre principal actiu són els més de 10 anys d'experiència que tenim i els contactes en el sector", afegeix Neus Banqué, responsable de l'àrea de projectes. Un dels referents en transferència de coneixement en educació universitat-empresa és l'Institut Internacional de Recerca en Sostenibilitat (IRIS) de la Universitat de Gloucestershire, al Regne Unit. A Espanya, Rizoma és pionera a oferir aquest servei.

Ara la seva prioritat és buscar clients i empreses privades amb un sentit desenvolupat de la responsabilitat social i "que vulguin arriscar per innovar", diu Genina Calafell, cofundadora. Un dels primers encàrrecs ha estat el disseny de cursos d'emprenedoria social per a estudiants de magisteri. "Ajudem a detectar les competències professionals de molts joves que probablement no trobaran feina de mestre quan es graduïn", diu Banqué. També han desenvolupat una campanya educativa dirigida a instituts i escoles de secundària encarregada per l'Agència Catalana de Consum, i altres projectes per a la Fundació Catalana de l'Esplai i el Col·legi d'Ambientòlegs.

stats