FINANCES
TONI GARGANTÉ

Inditex obre botigues a un ritme del 10%

El grup, amb 5.887 punts de venda, ha registrat un benefici rècord en els nou primers mesos de l'any

Una de les botigues de Zara a Londres / DANI BOSQUE / EFE Zoom

Cap referència a cap mena de crisi en els resultats d'Inditex dels nou primers mesos de l'any. Augments de la facturació del 17% (d'un 15% sense l'efecte del tipus de canvi monetari), del 25% del resultat abans d'impostos (ebitda) i del 27% en el benefici net, fins al nivell rècord de 1.655 milions. El creixement del grup tèxtil a la Xina i de les vendes a internet s'ha convertit en la base d'aquesta evolució rècord, que no es dóna pràcticament en cap de les empreses de l'Íbex.

La cadena propietària de marques com Zara, Pull and Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius i Oysho ha optat per mantenir el creixement, perquè no a tot arreu hi ha una demanda tan dèbil com al mercat espanyol. El 5 de desembre l'empresa va obrir la seva botiga número 6.000 a Oxford Street, a Londres. El president del grup gallec, Pablo Isla, ha explicat aquesta setmana davant d'analistes que la intenció del grup passa per mantenir el ritme de creixement de la superfície comercial entre un 8% i un 10% durant els pròxims cinc anys. Inditex ja està present en 86 mercats, i encara veu oportunitats per entrar en alguns de nous. Entre el febrer i l'octubre (l'exercici fiscal de l'empresa acaba a finals de gener), Inditex ha obert 360 botigues en 54 mercats. Aquest ritme elevat ha suposat l'entrada a Armènia i a Macedònia. Només la Xina va concentrar 40 botigues noves el tercer trimestre.

Massimo Dutti, als EUA

La internacionalització del grup va anar en totes direccions, perquè la multinacional gallega ha introduït la marca d'origen català Massimo Dutti als Estats Units (EUA) i al Canadà. Amb tota aquesta activitat, el grup va generar 6.598 llocs de treball, i ara té una plantilla de 116.110 treballadors.

El 75% de les inversions anuals de 1.000 milions d'euros es destinen a l'obertura d'espais comercials, i la resta es dedicaran a temes de logística i tecnologia.

La solidesa financera és una altra de les fortaleses que cita Pablo Isla per mantenir les inversions i l'estratègia de creixement davant els inversors. El 2 de novembre Inditex va pagar 561 milions en concepte de dividends (0,90 euros per títol) als accionistes. Inditex no facilita dades del negoci online perquè és un canal de comercialització jove. Segons Isla, la importància d'internet és cabdal, principalment perquè representa una gran interacció amb els consumidors.

En la presentació de resultats dels nou primers mesos, l'empresa també va facilitar l'evolució de les primeres setmanes del quart trimestre. Les vendes a les botigues a tipus de canvi constants han augmentat un 15% des de l'1 d'agost fins al 9 de desembre d'aquest any. L'empresa reconeix que la campanya de tardor i hivern es veu influenciada "significativament" per l'evolució de les vendes durant l'època de Nadal i per les rebaixes de final de temporada, "per l'elevat volum de negoci d'aquest període".