NOVES IDEES
DANIEL ROMANÍ

Impressió d'envasos flexibles més ràpida i sostenible

El grup Comexi ha desenvolupat una impressora òfset de mida variable que utilitza tintes sense dissolvents. La nova màquina permet imprimir tiratges curts amb una gran rapidesa. Gràcies a aquest invent, per exemple, els envasos de pastisseria industrial poden portar estampades les portades dels diaris del dia

El grup Comexi ha desenvolupat una impressora òfset de mida variable / DAVID BORRAT Zoom

Sis segles després de l'aparició de la impremta, semblava que tot estava inventat pel que fa als sistemes d'impressió… però no: l'empresa Comexi ha ideat una màquina òfset que permet imprimir materials flexibles de mides diverses i a gran velocitat. Comercialitzada sota el nom de Comexi Offset CI8, la nova màquina és el resultat de cinc anys de feina de l'equip de R+D+I de la companyia, integrat en el Centre Tecnològic Manel Xifra Boada, que acaba d'establir la seva àrea de formació al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona. El grup Comexi fa un esforç important en R+D+I: hi destina entre el 3% i el 4% de les vendes.

"Aquesta nova màquina permet imprimir, per exemple, 750 envasos de plàstic de magdalenes per minut", diu Manel Xifra Pagès, president de Comexi. "En menys d'una hora podem imprimir les bosses de magdalenes que necessiten un munt de pastisseries i fleques, podríem fins i tot imprimir-les amb la portada del diari ARA d'aquell dia, així el client no tindria dubte que són fetes i envasades el mateix dia!", diu Xifra, enginyer industrial i un dels set germans -són nou- accionistes de l'empresa que va fundar el seu pare l'any 1954 per dedicar-se a la reparació i el manteniment de maquinària industrial per al sector paperer i tèxtil de la ciutat de Girona.

Impressió sostenible

"Amb aquesta màquina és possible fer un envàs molt de pressa, amb tiratges curts", diu Xifra. I remarca que utilitza tintes sense dissolvents: "Així fomentem la sostenibilitat". La màquina està destinada a productors d'envasos flexibles fets bàsicament amb films plàstics, paper, alumini i combinacions d'aquests materials, i en fan ús sobretot les empreses de productes alimentaris (com magdalenes, fruita seca, embotits, snacks, congelats, pastisseria industrial) i també del sector higiènic (bolquers, compreses, etc.). "L'envàs flexible està experimentant un gran creixement en relació als envasos tradicionals -de vidre i cartró-, entre altres coses, perquè el cost energètic de produir-lo és molt més baix i les propietats de conservació són millors que en els altres sistemes de packaging ", assegura Xifra.

El grup Comexi té actualment la seu a Riudellots de la Selva i té uns 500 treballadors. L'any 2011 va tancar les vendes amb una xifra aproximada de 100 milions d'euros, i el 2012 espera unes vendes similars. La companyia preveu superar els 200 milions d'euros anuals el 2016.

Internacionalització

Comexi és líder mundial en el sector de la maquinària per a la impressió de material flexible (està situada entre les tres primeres empreses del món -les altres dues també són a Europa, concretament a Alemanya i a Suïssa-). El 97% de la producció de Comexi es ven a l'estranger.

El 2002 va obrir una planta de muntatge de maquinària a la localitat de Montenegro, a l'estat de Rio Grande do Sul (Brasil). Des de fa molts anys Comexi té una gran projecció exterior, de la qual la seva catalanitat no s'ha ressentit (a tall d'anècdota, bona part dels seus primers models de màquines duien, per iniciativa del seu fundador, noms de muntanyes de Catalunya: Puigmal, Montserrat, Bruc, Canigó, Taga...).

Temps enrere l'envàs i l'embalatge no es consideraven part de la indústria gràfica, dominada pel sector editorial (llibres, revistes) i la impremta comercial (catàlegs, cartells), però des de fa unes dècades han passat a ser-ne actors principals. D'una banda, a causa de l'esclat del llibre electrònic, dels catàlegs multimèdia digitals i de la publicitat a través d'internet, que han fet perdre pes al paper imprès, de l'altra, perquè ara els departaments de màrqueting confien més en l'envàs com a principal element de promoció del producte que contenen, per això tenen molt en compte el disseny i la qualitat d'impressió. Ningú no dubta que el p ackaging és, cada cop més, el venedor silenciós .