TECNOLOGIA
RICARD VILLALOBOS

Impressió 3D: la capsa màgica de la nova revolució industrial

La possibilitat de produir objectes personalitzats i a casa canvia de manera radical el seu procés de fabricació i comercialització

Impressió 3D: la capsa màgica de la nova revolució industrial / HERWIG PRAMMER / REUTERS Zoom

La biografia de Steve Jobs descriu els inicis dels ordinadors personals (finals dels 70, principis dels 80) com un món dominat per fanàtics aficionats (hobbyists). Bojos sense complexos disposats a fabricar a casa seva el que la indústria no produïa per falta de demanda. Visionaris capaços de construir computadores amb peces de recanvi, coneixements rudimentaris de programació i moltes ganes de passar-s'ho bé.

Un esperit similar es respira ara amb la impressió en 3D. Els voluminosos i caríssims aparells que les indústries de la construcció, l'automoció i el calçat fan servir des de fa temps ja tenen les seves primeres rèpliques a petita escala. Les possibilitats d'aquests aparells són encara molt limitades, però el preu comença a ser atractiu (al voltant dels 1.000 €) per als milers d'ultrafanàtics de la tecnologia que hi ha pel món.

Els models d'impressores personals 3D disponibles al mercat són encara molt rudimentaris. Només poden fabricar petits objectes (joguines, peces d'un sol volum) amb materials tous i sovint monocromàtics. Mentre aquestes impressores evolucionen està sorgint un nou model de negoci: empreses que disposen d'impressores 3D industrials, més cares i sofisticades, capaces de la reproducció d'ítems més grans i que admeten comandes dels usuaris que després els envien a casa.

Dissenys personalitzats

Shapeways i Cubify són algunes d'aquestes empreses: admeten comandes d'objectes (mobles, joies, quincalla, roba...), d'un catàleg amb diverses possibilitats de personalització (materials, colors, mida, tipografia...) o fins i tot dels dissenys de l'usuari. Es tracta d'objectes que poden ser per a consum personal o per vendre. Shapeways reconeixia a BusinessWeek que ven 100.000 objectes cada mes, mentre que la consultora americana Wholers Associates calcula que la venda d'articles fabricats amb aquests aparells facturarà 1.600 milions de dòlars aquest any i 5.200 milions el 2020.

Els avenços aconseguits en els últims quatre anys han obert els ulls dels visionaris, que anticipen una nova revolució industrial. Si una màquina pot fabricar objectes a casa nostra (o a prop) només haurem d'aconseguir el disseny i podrem personalitzar-los. Resultat: la producció es trasllada de la fàbrica al domicili i es trenca de manera radical la cadena de fabricació, subministrament i comercialització. Així ho creu The Economist , que aquest any ja ha dedicat dues portades al 3D printing .

En l'edició de l'última setmana d'abril, la revista britànica afegia: "A mesura que la indústria manufacturera es torna digital, el tercer gran canvi [industrial] agafa impuls. Permetrà fer coses en quantitats molt més petites, de manera més flexible i amb menys mà d'obra, gràcies a nous materials, a processos completament nous, petits robots i nous serveis de fabricació col·laborativa disponibles online . La roda està gairebé arribant al punt de partida, allunyant-se de la fabricació en massa cap a la producció molt més individualitzada. Això, al final, podria fer retornar una part dels llocs de treball que els països rics van perdre fa molt temps al món emergent".