Ignasi Pietx: “Un dels llibres més impresos del món és el catàleg de l’Ikea”

Director general d’Artyplan, empresa de serveis d’impressió digital, que aquest any celebra el 50è aniversari

Ignasi Pietx“Un dels llibres més impresos  del món és el catàleg de l’Ikea” / PERE TORDERA. IL·LUSTRACIÓ: IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Artyplan la va fundar fa 50 anys Ramon Torné, propietari d’una agència de publicitat. Quins reptes té ser director general d’una empresa tan familiar? Jo m’hi vaig incorporar l’any 1992, amb l’avantatge que sóc economista, i això potser m’ha permès tenir una visió més neutral sobre les necessitats del mercat que la gent del sector de tota la vida. La indústria de les arts gràfiques i la impressió portava molts anys fent el mateix, fins que als 90, amb la irrupció del món digital, i sobretot gràcies a l’arribada del Mac, van canviar moltes coses. Pensa que abans de la impressió digital una pàgina en color costava prop de 40.000 pessetes (240 euros). Era un sector en què la gent es guanyava molt bé la vida! Ara han desaparegut quasi la meitat de les empreses del sector. També és cert que la tecnologia canvia, i això genera noves oportunitats de mercat.

A Artyplan hi treballen 85 persones, la meitat a la planta de Sant Feliu de Llobregat i la resta a oficines o a les delegacions a Barcelona, Vic i Reus. En plena era digital, com sobreviu una impremta? El nostre punt fort ha sigut invertir en tecnologia, la visió de sempre del seu fundador. Invertim prop del 10% de la facturació en maquinària. Pensa que el sector té un alt grau d’obsolescència. Tenim màquines d’impressió digital que costen mig milió d’euros.

Invertir en tecnologia implica crèdits. ¿Us vau enganxar els dits amb la crisi? És cert que entre el 2010 i el 2012 hi havia menys alegria creditícia, però hem anat obtenint prou finançament. Som una empresa que creix. L’any passat vam facturar més de 7,5 milions d’euros, un 10% més respecte al 2013, i aquest any preveiem créixer un 10% també.

Qui són els clients amb més potencial? Els nostres clients històrics havien sigut l’arquitectura i l’enginyeria, però amb la crisi i l’evolució tecnològica molts arquitectes han passat a imprimir-se moltes coses dins del propi estudi. També fèiem molts catàlegs i memòries d’empresa, però per estalviar costos aquests documents es fan ara només en format digital. Jo crec que el paper seguirà tenint una importància cabdal per vendre i comunicar. Un dels llibres més impresos del món és el catàleg de l’Ikea! Avui els nostres clients són principalment de l’educació i la formació i empreses de gran consum, o que fan promocions directes en el punt de venda: farmacèutiques, alimentació, distribució... Fem impressions digitals en gran format, com els rètols de medicaments dels aparadors de les farmàcies, o fullets d’ofertes, etc. La impressió digital és més cara que l’ offset, sobretot pel cost de la tinta, però permet fer tirades més curtes i personalitzades, i això et permet estalviar en estocs i guanyar rapidesa. Amb un sol clic pots començar a imprimir. Avui el 85% del mercat segueix sent impressió offset, però la tendència ens farà anar canviant a la digital.

Voleu expandir-vos a l’exterior? De moment treballem en l’àmbit català. Si surts fora ho has de fer de la mà d’un soci local. El factor proximitat és molt important: imagina’t que un client vol introduir un canvi d’última hora al preu d’un producte en un dels seus locals. Anem cap a un sistema de comunicació personalitzat. D’altra banda, hem apostat per oferir un servei de digitalització d’arxius històrics. Hem digitalitzat part dels arxius de Salamanca, per exemple. També oferim preservació d’arxius digitals a particulars.