Idili Lizcano:“Per exportar, el primer secret és l’excel·lència i el segon la il·lusió”

Fundador i director d’Alqvimia, fabricant de productes de cosmètica natural

Idili Lizcano, fundador d'Alqvimia Zoom

Va estudiar filosofia, va viure a Eivissa i en els seus viatges a l’Índia es va interessar pel budisme i la filosofia oriental. Què el va portar a crear una empresa? Va ser una connexió kàrmica. El que som ara és fruit del que vam ser en el passat, i el futur ho serà del que hem fet ara. I en reconnectar amb mi mateix em vaig dir: “Jo vull donar a conèixer els principis de l’alquímia”.

I què és l’alquímia? Vol dir transformació, mutació. Aconseguir l’harmonia a través de les plantes, els metalls o la teva activitat interior. Nosaltres fem que la gent es transformi a partir de la cosmètica natural, és a dir, a través dels poders dels olis essencials de les plantes. És la part més pura del món vegetal.

Fa 30 anys, quan va obrir el laboratori a la Garrotxa, de tot això no se’n parlava... Som precursors de la cosmètica natural. Als anys 80 era l’època dels àcids i les proteïnes a les cremes; ara és al revés. La cosmètica natural està guanyant terreny.

Els olis essencials són cars. ¿Això és una barrera d’entrada? Alguns olis poden ser molt cars; altres, com l’oli de taronja o el d’eucaliptus, no. Nosaltres treballem amb ingredients de qualitat suprema, és el nostre secret. Recorda la cita: “Et pago en diners o en espècies”. Molts olis els comprem al país d’origen, fem la Ruta de la Seda modernitzada.

Modernitzada, i a la inversa: esteu en fase d’expansió asiàtica i teniu previst obrir quatre botigues a la Xina. Reptes? Sempre hem tingut una forta vocació per l’exportació. Estem presents a 20 països. Exportar no és una qüestió de grandària de l’empresa, sinó de divertir-se. És conèixer gent, cultures noves... També requereix tenir un gran producte, ser molt bo fent allò que fas. El primer secret de l’exportació està en l’excel·lència del servei o producte; el segon és la il·lusió. Tenir-ho clar és fins i tot més important que els recursos. I, finalment, entendre que no és una cosa d’avui per demà.

A l’Àsia fins fa poc eren grans consumidors de cosmètica blanquejadora, agressiva per a la pell. ¿Hi ha sortida per a la cosmètica natural? La seva cultura tradicional està basada en l’harmonia, el yin i el yang. A la nostra empresa també fem servir aquest concepte: la cosmètica no és per tapar arrugues, és una qüestió d’harmonia. La bellesa té a veure amb l’harmonia, no amb l’edat. A la Xina o el Japó han estat intentant adaptar els cànons occidentals de bellesa, històricament basada en el culte al cos, però estan tornant als seus principis. I ara la cosmètica natural és un boom. A l’Àsia, bellesa i salut van units. Alqvimia és cosmètica espiritual, i això per a la dona occidental és més nou. El millor tractament de bellesa és la felicitat.

El sector perfumeria i cosmètica és potent a Catalunya. Quins avantatges té produir aquí? És un sector amb molt futur, la cosmètica natural sobretot. Malgrat la crisi, hem crescut un 100% respecte a l’any passat! Catalunya és una potència europea en cosmètica i s’hi ha de donar suport. Ens costa exportar, mentre que els productes asiàtics entren aquí a dojo. Calen més normatives. Si no, no hi ha fair play. A vegades cal esperar tres anys fins a aconseguir una autorització per exportar un producte a un país.

Com ha canviat el consumidor?És més exigent, ja no compra qualsevol cosa. Nosaltres hem promogut cursos per entendre millor les etiquetes, saber si t’estàs untant la pell amb un tòxic. Igual que amb els aliments, que vols saber el que t’estàs menjant, no? Cada cop hi ha més rebuig cultural als tòxics. Una de cada quatre persones té càncer! És el preu de créixer de manera insostenible.

Vostè forma part del Pla Nacional de Valors de la Generalitat, que promou aquest canvi de paradigma en el món empresarial. ¿No és contradictori a un projecte de macrocasinos com BCN World? El projecte està pensat per veure com podem canviar els valors de la nova Catalunya. Un país creix si les persones creixen. El més important és canviar l’ètica empresarial, basar-la en el bé comú, a generar valor per a la societat i el treballador. Reduir salaris és una barbaritat. L’economia real necessita una classe mitjana potent, que sàpiga consumir de manera sostenible. Si no, s’arriba a l’economia de l’absurd. Estic d’acord que BCN World no és gaire coherent amb els valors del Pla, però sí que hi ha una voluntat del Govern de fer un canvi.