JORDI SABATÉ

Iberia es torna 2.0 a preus prohibitius

Internet arriba per fi als avions de l'antiga aerolínia estatal, tot i que a preus molt elevats i poc coherents

En alguns manuals de gestió del temps per a executius, es recomana deixar part de la feina que requereix concentració per a les hores de vol. La raó: és un període en el qual ni el telèfon, ni els SMS, ni el WhatsApp ni les notificacions d'entrada de nous correus poden distreure'ns, ja que no tenim connexió. Això podria canviar ara per als viatgers d'Iberia, que ha decidit adoptar un sistema d'accés a la xarxa per a alguns dels seus avions que fan vols de llarg recorregut.

Megues d'or

La línia aèria insígnia espanyola ha anunciat que 25 dels seus avions Airbus -vuit nous A330 i disset A340 als quals estan realitzant les oportunes modificacions- oferiran en les pròximes setmanes accés wifi a la xarxa en ple vol. ¿Això vol dir que els que se'n vagin de vacances aquests dies a destinacions que requereixin agafar un d'aquests avions podran aprofitar les hores de vol per relaxar-se escoltant cançons de Spotify o veient una pel·lícula llogada a Filmin? Ni de bon tros.

El preu mínim d'accés web serà de cinc euros per cada cinc megabytes consumits, a euro el megabyte . Cinc megues és el que pesa una cançó en MP3 o algunes fotografies en alta definició. L'usuari pagarà molts diners per poder fer molt poques coses amb el seu ordinador, smartphone o tauleta durant el vol si contracta el servei. Per posar-ne un exemple, si volguéssim escoltar un disc de vint cançons pagaríem entre setanta i cent euros, i per veure una pel·lícula en streaming, que consumeix al voltant d'un gigabyte, hauríem de pagar 1.000 euros.

Comú a mig món

La proposta econòmica d'Iberia està fora de lloc, tenint en compte la seva entrada tan tardana en el món de les telecomunicacions digitals en ple vol. Internet arriba a la companyia espanyola quan ja ho ha fet a companyies de mig món, que ofereixen accés a la xarxa a un preu mínimament accessible perquè un passatger mitjà navegui per les seves pàgines preferides, tingui accés al seu compte de correu o es comuniqui amb els seus contactes de missatgeria instantània.

Hi ha moltes operadores que ofereixen els seus serveis a companyies mitjançant torres d'emissió wifi a terra, que reboten en els satèl·lits i envien així el senyal als avions. Dins d'aquests, un dispositiu rep el senyal i el redirigeix per protocol d'internet als aparells dels viatgers. Els preus finals surten de l'acord entre la línia i l'operadora. Gogo, per exemple, quan opera amb American Airlines ofereix tarifes des dels 15 dòlars per un dia sencer als 50 euros al mes per a viatgers freqüents, ambdues sense límit de consum.

L'ample de banda és de 10 megabits per segon, suficient fins i tot per veure una pel·lícula i, per descomptat, per navegar amb normalitat per la xarxa o utilitzar el compte de Spotify.

Oferta competitiva

A Virgin America, Gogo redueix aquestes tarifes a 40 dòlars al mes per a viatgers freqüents i a dos dòlars per mitja hora de sessió. Lutfhansa a Europa apuja els preus a gairebé onze euros per una hora de connexió, però sense límit de consum. Hong Kong Airlines, en canvi, ofereix wifi gratuït en el seu trajecte entre l'excolònia britànica i Londres.

Altres operadors que donen servei a diverses companyies són Row44, que ofereix un paquet complet d'accés de 30 megabits per segon amb canals de televisió i música a la carta, i Aircell, que, encara que va començar de manera independent, va acabar sent comprada per Gogo, un projecte de què curiosament va formar part al principi i del qual posseeix la patent tecnològica.

Experiència pionera

L'ambició per portar internet als avions és tan antiga com la mateixa xarxa de xarxes. Cal no oblidar que va ser, en el seu origen, un projecte de comunicació militar per a accions de guerra. No obstant això, no és fins als anys noranta quan es realitzen les primeres experiències, i l'any 2000 el fabricant nord-americà Boeing va adoptar la tecnologia Connexion Inflight per, per primera vegada, oferir accés a la xarxa en ple vol.

Connexion era un projecte al qual donaven suport nombroses aerolínies, sobretot United Airlines, American Airlines i Delta, a més de Lufthansa. No obstant això, els atemptats de l'11-S de 2001 van truncar l'evolució d'aquesta tecnologia i la de la seva homòloga europea OnAir -dissenyada per als avions Airbus-, especialment per raons de seguretat. Connexion trigaria uns anys a reaparèixer; ho faria el 2004 en un vol de Lufthansa entre Frankfurt i Washington.

Després van adoptar la tecnologia Xina Airlines, Japan Airlines i Singapore Airlines, entre d'altres. El 17 d'agost del 2006, però, Boeing va anunciar que suspenia el projecte Connexion, i va argumentar: "El mercat per a aquest servei no respon a les expectatives que s'hi han posat". S'equivocava.

Baixa el 'roaming' per vacances

Les tarifes de roaming han baixat des del primer de juliol a tot l'entorn de la UE gràcies a les pressions de Brussel·les per acabar amb aquest tipus de taxes internacionals. Tot i que la baixada no ha estat notable i consultar internet des de l'estranger segueix sent car, s'espera que el 2014 aquesta taxa quedi abolida. Un espai sense roaming i amb avions connectats faria que el turisme guanyés en qualitat d'informació i podria multiplicar el consum cultural a Barcelona.

Nova pàgina web

Iberia també estrena una nova web, amb un millor disseny i oferta de serveis als passatgers, que podran consultar l'aterrament i l'enlairament dels vols en temps real, i també els retards. A més, tindran una nova aplicació mòbil que els permetrà comprar vols i obtenir la targeta d'embarcament amb codi QR. Fins ara, a l'estat espanyol només Vueling havia desenvolupat una aplicació similar.