FINANCES
XAVIER ALEGRET

IAG apuja l'aposta per Vueling

L'oposició de la 'low cost' a la primera opa obliga el grup aeri a elevar l'oferta de 7 a 9,5 euros per acció

IAG apuja l'aposta per Vueling / PERE VIRGILI Zoom

El grup IAG, propietari de les aerolínies British Airways, Iberia i les seves filials, s'ha entestat a sumar al seu catàleg d'aerolínies Vueling, líder en aeroports tan importants com el de Barcelona. Però li està costant. Com acostuma a passar en aquest tipus de processos, el sol anunci d'opa va disparar el preu de Vueling i va obligar IAG a apujar la seva aposta. Ara l'opa torna a estar a la taula del consell d'administració de Vueling, que fins ara s'ha resistit als intents de IAG de comprar-lo.

Aquesta setmana el grup que integra British Airways i Iberia ha decidit apujar el preu de l'opa de Vueling, dels 7 euros oferts anteriorment als 9,25 euros, i ha rebaixat també l'objectiu de control de la low cost . IAG, que té un 45,85% de les accions de Vueling, pretenia arribar al 90% en la seva primera oferta, a 7 euros, però en la que va presentar dimecres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, en condiciona l'èxit al fet que sigui acceptada pel 4,16% del capital social de Vueling. Així, ja controlaria el 50,01% de l'aerolínia catalana. Això costaria a IAG poc més d'11,5 milions d'euros, una quantitat petita comparat amb el que es gastarà el grup en la reestructuració d'Iberia, que inclou més de 3.100 acomiadaments. A més, en la nova oferta, el grup ha ampliat el termini d'acceptació de l'opa de 39 a 48 dies naturals.

El novembre de l'any passat, IAG va llançar l'opa per Vueling a 7 euros per acció. Els títols de la low cost , que cotitzaven a borsa al voltant dels 5 euros i mig, van pujar aquell mateix dia fins a tocar dels 7 euros, que van superar en qüestió de dies. L'acció de Vueling es va estabilitzar entre els 7,5 i els 8 euros al febrer, un valor que va deixar obsoleta l'oferta de IAG. El consell d'administració de Vueling va demanar tres informes a Boston Consulting Group, a N+1 i al BBVA, i tots tres van recomanar rebutjar l'oferta. Per això, el 8 de març la companyia va recomanar als seus accionistes que no acudissin a l'opa de IAG i els consellers de la low cost que en són accionistes, com Josep Piqué, president de Vueling, i Enrique Donaire, conseller nomenat per Iberia, van decidir no vendre les seves accions. Aquesta decisió va provocar un nou repunt de l'acció de Vueling a la borsa, que va pujar un 3,95% en un sol dia, fins als 8,16 euros.

Així, tot apuntava al fet que IAG hauria d'apostar més fort per Vueling, i els analistes veien baixa la primera oferta, tenint en compte tant la cotització al mercat de valors com els seus resultats econòmics del 2012, quan va aconseguir un benefici de 28 milions d'euros, més del doble del que IAG s'ha de gastar per controlar l'aerolínia. La nova oferta va fer pujar el preu de Vueling a borsa gairebé un 9% dimecres, dia en què es va presentar, fins als 9,24 euros. Per tant, molt a prop del preu de l'opa. No es pot descartar, si l'acció de la low cost catalana continua a l'alça, que IAG hagi d'apujar més l'aposta. El temps, i els accionistes de Vueling, ho diran.