MACRO
CHRISTIAN DE ANGELIS

Homes i nous rics asiàtics impulsen el luxe internacional

Pocs sectors resisteixen la crisi amb aquesta força. El 2012 el sector arribarà a facturar 212.000 milions d'euros a tot el món, un 10% més que l'any passat

¿Un sector que creix anualment a doble dígit a escala internacional durant tres anys consecutius en plena crisi? Encara que sembli impossible, existeix. Es tracta del sector del luxe, que aquest any arribarà a tot el món a una facturació global de 212.000 milions d'euros, amb un creixement del 10% en relació a l'exercici anterior.

Així ho revela un informe de la consultora Bain, que també descriu les claus de la transformació que està vivint el sector dels productes exclusius i el seu desenvolupament en un moment en què l'economia mundial creix moderadament (un 3,3%, segons les últimes previsions del Fons Monetari Internacional). Quines són les claus de l'èxit del luxe en plena crisi? Principalment hi ha dos factors darrere d'aquest resultat rècord: els homes, que incrementen la seva despesa en articles d'alta gamma, i els nous rics de mercats asiàtics (especialment de la Xina).

1 __ EUROPA PERD PES

Mentre que en el conjunt del món el luxe creix clarament per sobre de l'economia, a Europa passa amb menys intensitat, amb un augment previst del 5% el 2012. Això fa que el Vell Continent perdi pes en el mercat dels productes d'alta gamma. Tot i així, segueix sent l'àrea més important per al sector. Del 2011 al 2012 Europa passarà d'un 37% a un 35% de quota en el mercat mundial del luxe. El terreny perdut el guanyen les Amèriques, que passen del 30% al 31%, i Àsia-Pacífic, que incrementa la seva importància un altre punt i passa del 19% al 20% (nou punts més si s'hi inclou el Japó). La Xina és, per sobre de qualsevol altre país, el gran dinamitzador de la demanda de luxe a escala mundial. En aquest país el mercat obtindrà el 2012 un creixement acumulat del 50% en dos anys, tot i que ja mostra signes de desacceleració.

Amb un volum de 15.000 milions d'euros en consum d'articles de luxe, la Xina és el cinquè mercat del luxe a tot el món, per sota dels Estats Units (que tenen un volum de negoci de 59.000 milions), el Japó, Itàlia i França. La Xina ja supera el Regne Unit, Alemanya i Corea del Sud.

2 __ NACIONALITAT

Però no és el mateix el país on es fan les vendes que la distribució del nombre de consumidors per països. En aquest sentit, els xinesos, que el 1995 només eren un 1%, representen ara el 25% dels consumidors internacionals de productes de luxe. Els japonesos han passat del 31% el 1995 al 14% aquest any, en la que suposa la baixada més gran, mentre que la resta de països asiàtics han guanyat importància i han passat del 7% al 11%. Europeus i americans, que representaven el 31% i el 27% del mercat del luxe el 1995, respectivament, pesen ara un 24% i un 20%.

3 __ PRODUCTES

Els accessoris de moda són aquest any els guanyadors del negoci del luxe internacional, amb el 27% del total de la despesa, un punt més que l'any anterior. La roba -amb un 26%- i els perfums i la cosmètica -amb un 20%- són els dos altres grans grups de productes més importants del luxe internacional, als quals se sumen els accessoris: rellotges, joieria, etc.

4 __ HOMES I DONES

Els homes són consumidors cada cop més importants dins del mercat internacional del luxe. Si el 2009 els productes masculins concentraven el 38% de la despesa, aquest any arribaran al 41%.

Segons els autors de l'informe, en aquest punt es produeix una forta "polarització", en què els homes "guanyen en mercats madurs", mentre que les dones augmenten quota als mercats en creixement.

5 __ IMPULS DE LES VENDES 'ONLINE'

L' e-commerce , en el qual els homes s'introdueixen cada cop més, és un dels grans motors de creixement de les vendes del sector internacional del luxe. L'any 2012 la pujada arribarà al 25%, fins als 7.000 milions d'euros a tot el món. Les vendes a preu complet tenen un pes cada cop més baix, i en canvi guanyen pes les compres amb descomptes: aquest any el 33% del luxe venut per internet serà amb descompte, mentre que tres anys enrere era del 25%.