L'ENTREVISTA

Jordi Ber:"Hem volgut fer més democràtic el sector de la construcció" Perfil

"Hem volgut fer més democràtic  el sector de  la construcció" Perfil / ARA Zoom

Les dificultats per trobar algú de confiança a l'hora de fer reformes a casa van impulsar l'enginyer Jordi Ber a muntar fa quatre anys Habitissimo, un portal online que posa en contacte professionals de la construcció -des del lampista fins a l'interiorista- amb persones que volen dur a terme una obra. Amb un capital de mig milió d'euros, Habitissimo ha creat un model de negoci en què els professionals paguen una subscripció per accedir a la web i poder proposar pressupostos als futurs clients. L'empresa ha triplicat la seva facturació durant dos anys seguits i confia que continuarà creixent.

¿No és una limitació ser a Palma?

Els primers sis mesos érem a Barcelona Activa, però la meva dona és de Mallorca i em va convèncer. Ara som a Parc Bit, un parc científic de Palma, i n'estem prou contents. Palma és una ciutat amb molta qualitat de vida, molta població estrangera i molt ben connectada amb Espanya i la resta d'Europa. Això és molt convenient per fer networking i reclutar talent, especialment que parli idiomes. La plataforma està centralitzada a Palma, però tenim presència a sis països.

Quina ha estat l'estratègia d'expansió?

A Itàlia vam entrar-hi el 2010 i un any després vam començar al Brasil. Els següents han estat Mèxic, Argentina i Xile. Vam decidir apostar pel mercat llatinoamericà per un tema de proximitat cultural i perquè hi ha poca competència i està creixent molt. Fa uns anys, si llançaves un projecte d'internet en aquests països aconseguies molt trànsit però pocs usuaris. En canvi, ara hi ha possibilitats de monetitzar el negoci. És cert que és un mercat menys madur: un lampista, per exemple, està menys avesat a fer servir la xarxa per fer negocis, i la població està menys acostumada a utilitzar la targeta de crèdit. Al Brasil els pagaments amb targeta a la nostra web no arriben al 50%. Per contra, el volum de negoci potencial és més alt gràcies a la quantitat de població.

¿La crisi ha afavorit el seu negoci?

Habitissimo va néixer el 2009, en plena crisi, així que no ho puc comparar amb els temps de bonança. El nostre projecte va sorgir de la necessitat de comparar pressupostos i de trobar algú de confiança a l'hora de fer una obra o una reforma a casa. Abans de la crisi probablement havies de perseguir el paleta perquè et fes un pressupost. En canvi, ara són ells els que s'interessen per la nostra web per contactar amb futurs clients i oferir bons preus. Hem capgirat el negoci. Sense pagar ni un duro, un particular pot comparar fins a quatre pressupostos diferents i llegir les opinions d'altres persones respecte al professional que està a punt de contractar. La crisi la notem en un altre sentit: mentre que a Espanya la majoria de pressupostos són per a reformes o feines petites, al Brasil demanen pressupostos per construir una església o un edifici.

¿Tornaria a emprendre en el sector del totxo?

Els sectors en crisi sempre són una oportunitat per millorar. Totes les empreses hi són per solucionar problemes. La construcció al nostre país era un sector poc transparent, en el qual uns quants professionals dolents han donat molt mala imatge, i nosaltres l'hem volgut democratitzar. No cobrem cap comissió per obra realitzada perquè creiem que això perjudica el particular. Els nostres ingressos provenen de les tarifes que ens paguen els professionals per utilitzar la nostra web. Cobrem una tarifa bàsica i una variable segons el nombre de pressupostos que presenti. La mitjana de despesa és d'uns 30 euros al mes. Es tracta de premiar els que ho fan bé, i això ho permet el fet que la gent pugui donar la seva opinió. Volem ser una mena de TripAdvisor de la construcció.

¿Aquesta filosofia la va aprendre als EUA?

Quan vaig ser al Massachusetts Institute of Technology (MIT), vaig veure que els americans són molt més flexibles i pràctics. Un dels valors afegits del nostre equip és que ens adaptem de seguida als nous reptes del negoci. També crec que hauríem d'imitar el seu ecosistema, en el qual es corren més riscos i s'estableixen recompenses per als més vàlids.

Jordi Ber és un bon exemple de la nova generació d'emprenedors joves i àmpliamentpreparats que triomfen en el sector de les TIC. Ber, de 36 anys, és llicenciat en enginyeria de camins a la UPC (Barcelona), graduat en direcció i administració d'empreses per l'escola de negocis HEC (París) i el 2005 va cursar un màster al prestigiós MIT (Boston). Quan va tornar dels Estats Units, Ber va decidir que no volia tornar a treballar en una gran constructora -abans va passar per ACSA (Agbar) i Dragados- i va muntar el seu primer negoci: Construmática, un portal d'informació tècnica dirigit als professionals de la construcció. El 2009 va fundar Habitissimo, un portal que posa en contacte professionals i persones que volen fer una obra a casa seva i que avui ja és en sis països.

Cofundador d'Habitissimo