ECONOMIA COL·LABORATIVA
JÚLIA MANRESA.

Guies autòctons: un nou segment per a l’economia col·laborativa

Trip4Real és una plataforma que posa en contacte ciutadans de diverses capitals europees amb viatgers per fer activitats turístiques

Guies autòctons: un nou segment per a l’economia col·laborativa Zoom

Airbnb no és l’únic que ha revolucionat la parcel·la més tradicional del sector del turisme. Si hotelers i agències de pisos turístics ja han fet tot el que han pogut per posar obstacles al model de lloguer d’habitacions i pisos entre particulars d’aquesta companyia nord-americana, fa tres anys els guies turístics de Barcelona també es van alçar contra Trip4Real. Aquesta vegada va ser una catalana, Glòria Molins, la que després d’un viatge a l’Àsia va creure que convertir persones locals en guies turístics personals era una experiència més enriquidora que contractar paquets convencionals de rutes, igual que viure a casa d’autòctons en comptes de dormir en una habitació d’hotel.

Trip4Real va néixer el 2013 a Barcelona, però ara ja és a totes les capitals espanyoles i en nou d’europees. A través d’aquesta plataforma qualsevol persona autòctona -posem de Barcelona o de Girona- pot posar un anunci oferint, per exemple, una ruta de tapes per Gràcia, un matí de running per la carretera de les Aigües o un dinar típicament català a casa seva, pel preu que decideixi. “Qualsevol persona pot guanyar diners fent el que més li agrada”, explica Anna Cañadell, responsable de producte d’aquesta start-up barcelonina.

Se senten còmodes amb l’etiqueta d’economia col·laborativa i fins i tot amb la definició curta d’“Aribnb de guies turístics”, perquè el funcionament és gairebé idèntic. Trip4Real s’emporta una comissió d’un 18% (IVA inclòs) del preu que decideix fixar la persona que ofereix el servei. A l’hora de publicar els anuncis, també funciona a través d’un sistema de reputació i valoració d’usuaris com el que fa servir Airbnb. “No ens ha calgut mai despublicar un anunci o prohibir-ne cap, perquè quan el servei no agrada als viatgers cau automàticament als últims llocs i perd visibilitat”, aclareix Cañadell.

El perfil d’autòcton que es pot trobar a Trip4Real és divers. Des de particulars molt aficionats a la gastronomia o a la muntanya fins a professionals freelance que ho utilitzen com una font d’ingressos recurrent. “Hi ha des d’arquitectes que ofereixen rutes guiades explicant l’arquitectura de la ciutat, fotògrafs que et fan una sessió de fotos o entrenadors personals que et porten a córrer per algun lloc concret”, detalla Cañadell. Tot i això, aquesta cofundadora reconeix que també hi ha agències o empreses que els fan servir com una plataforma més per anunciar els seus serveis. “Fins i tot els guies turístics oficials de Barcelona, que al principi se’ns van llançar a sobre, ara s’aprofiten de la plataforma, perquè per a ells ja és un canal més de vendes.

Des que van començar a principis del 2013 no han parat de créixer i ja tenen presència internacional, tot i que Barcelona continua sent el focus principal de negoci, amb 1.200 del total de 4.000 anuncis de la plataforma. Segons dades oficials, Trip4Real va tancar el 2014 amb prop d’11.130 euros de vendes, gairebé sis vegades més que el 2013. Anna Cañadell explica que van arrencar amb un préstec de 80.000 euros, que els va servir per llançar la pàgina web. En menys d’un any va cridar l’atenció del cuiner Ferran Adrià i el publicista Toni Segarra, que van entrar com a socis inversors amb 150.000 euros. Després del trampolí que va suposar l’entrada a l’empresa d’aquestes dues cares conegudes, van aconseguir tancar una altra tanda d’inversió d’un milió d’euros amb els fons de capital de La Caixa i Kibo Ventures com a inversors. A més, també tenen acords amb els cosins germans d’Airbnb per redirigir usuaris a les seves respectives plataformes.

L’objectiu a partir d’ara és continuar creixent a altres capitals europees i més endavant veure quin és el següent mercat on poden començar a convertir ciutadans locals en guies turístics de l’economia col·laborativa. Aquest és l’únic punt que els podria arribar a portar algun conflicte. De la mateixa manera que la plataforma de xofers no professionals, Uber, té diversos conflictes judicials, no només per qüestions de competència amb el col·lectiu de taxistes, sinó també pel debat sobre quina és la relació laboral que s’estableix entre l’empresa i els conductors.

Però, Trip4Real actua literalment de plataforma, la persona local no està compromesa a res, ni a complir un nivell d’hores. Quan hi ha un viatger interessat en la seva oferta reben automàticament un missatge i poden acceptar o no el servei o buscar alternatives d’horaris. Per això, Cañadell aclareix: “L’únic que podem fer és recomanar que es facin autònoms si veiem que comencen a tenir molt d’èxit, però és la seva responsabilitat”.