ECONOMIA COL·LABORATIVA
DANI SÁNCHEZ UGART

Guerra bruta d’Uber a Lyft, el seu gran competidor als EUA

L’aplicació té un ‘exèrcit’ d’ambaixadors per reclutar els taxistes amateurs de la competència

MENTRE QUE A BARCELONA ELS taxistes amateurs d’Uber continuen exposant-se a multes de la Guàrdia Urbana, als Estats Units l’aplicació té una guerra oberta amb el seu principal competidor, Lyft, per reclutar nous xofers. Segons va publicar The Verge, Uber ha creat uns equips de persones, als quals anomenen “ambaixadors de marca”, que sol·liciten trajectes a Lyft i aprofiten per intentar convèncer els conductors que canviïn d’aplicació. Per cada conductor que convencin, els ambaixadors s’enduen 750 dòlars. Segons aquests documents, i segons ha denunciat Lyft, l’estratègia d’aquests equips de caçatalents és agressiva i podria fregar la mala praxi. Quan un ambaixador de marca detecta un conductor que ja ha sigut visitat per un dels seus col·legues cancel·la el viatge. Això ha desembocat en milers de viatges anul·lats i suposa una pèrdua d’ingressos per al conductor de fins al 50%, segons va explicar Lyft al diari The New York Times.

D’acord amb els documents als quals va tenir accés The Verge, Uber dóna als seus comercials telèfons i targetes de crèdit carregades únicament per a aquest propòsit en un intent de debilitar Lyft, que, malgrat que és una empresa molt més petita, està presentant batalla a Uber en moltes ciutats dels EUA. Mentre que Uber ha aixecat 1.500 milions de dòlars en capital, Lyft té 250 milions de dòlars per finançar el seu creixement, gràcies a una ampliació de capital en què va participar Alibaba, la botiga online xinesa. Això ha permès que Uber tingui presència en centenars de ciutats a tot el món, mentre que Lyft encara se circumscriu bàsicament als EUA. Però en el cos a cos a peu de carrer, on totes dues aplicacions estan desplegades, la diferència de mida no és important i les aplicacions s’han convertit en commodities.

TANT ÉS AIXÍ QUE molts dels conductors que treballen per a una empresa també ho fan per a l’altra, malgrat que Uber s’entesta a presentar els seus serveis amb una pàtina de luxe, amb l’eslògan “el teu propi xofer”, i Lyft prefereix explotar el costat més divertit dels viatges: “El teu amic amb un cotxe”.

Tant Uber com Lyft intenten convertir-se en la primera aplicació en què els usuaris pensin quan volen moure’s. I perquè això passi necessiten temps d’espera curts i tarifes competitives. Això només ho poden aconseguir si tenen molts cotxes al carrer. Per aquest motiu,Uber es pren tantes molèsties per reclutar els taxistes de Lyft. L’estratègia que ha dut a terme la companyia, que té entre els seus accionistes el gegant Google, té fins i tot un nom, que acosta la batalla al terreny de les pel·lícules d’acció. L’anomenen operació SLOG, que és l’acrònim de Supplying Long-term Operations Growth(proveint creixement operatiu a llarg termini), i l’estan duent a terme a desenes de ciutats dels EUA, entre les quals Nova York, segons els documents filtrats. En un correu electrònic, una de les responsables de màrqueting d’Uber es refereix als ambaixadors com a “ sloggers ” i els anima a reclutar “tots els petits Lyfts que els vostres cors us demanin”, i continua: “ #shavethestache ” (#afaitaelbigoti), en referència als grans bigotis rosa que porten alguns cotxes de Lyft al frontal.

Uber nega que sabotegi els conductors de Lyft, tot i que els documents de The Verge indiquen que sí que es cancel·len trajectes. Lyft, per la seva banda, ha inclòs una funció a l’aplicació per a conductors que els permet etiquetar un client com a ambaixador d’Uber, perquè la resta de xofers ho sàpiguen.

Travis Kalanick, conseller delegat d’Uber, es va defensar de la informació i va tuitejar que els seus mètodes no eren diferents de trucar a un treballador a la feina per oferir-li una nova posició. Una altra analogia, que Kalanick no va fer, tenint en compte la cancel·lació de viatges, seria la de demanar taula en diversos restaurants per reclutar un cambrer i després no presentar-s’hi, i deixar la taula buida. Això és el que denuncia Lyft i el que fa que, en la guerra de plataformes, ho acabin pagant els conductors.