TÈXTIL
-ELENA FREIXA

De vestir la Guàrdia Civil a equipar la generació ‘runner’

Grifone, firma de roba esportiva de la Seu d’Urgell, es reinventa per obrir la primera botiga a Barcelona i signar amb un soci coreà per créixer a l’Àsia

Quan Edurne Pasaban va coronar el K2 el 2006 o Albert Bosch va convertir-se en el primer català que arribava al pol Sud sense assistència, tots dos duien indumentària Grifone. Li agrada recordar-ho al director general de l’empresa, Eugeni Padrós, per reivindicar les qualitats tècniques de la roba d’aquesta empresa catalana de la Seu d’Urgell. La companyia aspira a fer valer el pedigrí aconseguit a força de 30 anys equipant esportistes d’elit per créixer cap al gran públic, cada cop més adepte a aquests tipus d’activitats outdoor.

L’estratègia de la companyia, ara en mans d’un grup de socis que la van adquirir a les famílies fundadores fa tres anys, passa per accions tant al mercat català com a l’exterior. D’entrada, preparen de manera imminent l’obertura d’una gran botiga al districte de Sarrià a Barcelona que servirà també de showroom de la marca, explica Padrós a l’ARA. Recentment també han estrenat dos córners de venda a El Corte Inglés del Portal de l’Àngel i a Madrid per diversificar la xarxa de vendes, fins ara centrada en botigues especialitzades d’esport. L’expansió no s’acaba aquí i l’any que ve Grifone confia a tenir tres franquícies en marxa: una a Catalunya i dues més a altres punts de l’Estat encara per concretar, diu el director general.

ELS NOUS PROPIETARIS de Grifone no només volen estendre la presència de la marca al mercat intern sinó que volen popularitzar-la encara més a l’exterior. Un dels focus estratègics és el mercat asiàtic, on l’empresa està a punt de signar l’acord amb un soci coreà amb el qual crearà una joint venture per atacar l’eix de l’Àsia-Pacífic. “Corea del Sud és el segon mercat més important en el segment d’outdoor al món, només per darrere dels Estats Units”, explica Padrós. A través d’aquesta aliança confien fer créixer les vendes a la Xina i expandir-se per altres països del continent asiàtic.

A banda, Grifone ja és present en mercats com el francès, l’alemany i l’italià i prepara l’aterratge a l’Argentina, buscant països on els esports i activitats d’alta muntanya tenen bona acceptació. L’exportació ja suposa el 30% de les vendes, però l’objectiu és que l’exterior aporti el 50% dels ingressos d’aquí tres anys.

Les vendes a Espanya els últims anys tampoc han anat malament tot i l’entorn de crisi interna. L’empresa aconseguirà aquest any recuperar una facturació de 3,5 milions d’euros, la mateixa que tenia l’any 2011, i el mèrit és doble. Una de les primeres decisions que va prendre el nou equip de socis quan va entrar al capital de Grifone va ser abandonar la línia de negoci dedicada a equipament tècnic de les forces de seguretat de l’Estat, com la Guàrdia Civil. Aquesta branca suposava la meitat de les vendes, però no era estratègica per al rellançament que els nous propietaris volien de l’empresa. Tres anys després, la facturació de la línia de roba esportiva i de muntanya en la qual s’ha centrat Grifone ha aconseguit compensar aquella pèrdua inicial d’ingressos i tornar als nivells del 2011, explica el seu director.

Entre els socis que van entrar a Grifone fa tres anys fent una injecció de capital hi ha el mateix Padrós, l’expresident del FC Barcelona Sandro Rosell i un grup andorrà. Una de les famílies fundadores de Grifone també s’ha mantingut a l’accionariat.

Tot i que Grifone ha fabricat sempre les seves col·leccions a l’exterior (a Portugal, la Xina i l’Europa de l’Est principalment), ara acaba de fer els seus primers acords de producció a Catalunya, concretament al Maresme. Ha triat una empresa catalana per fer-hi la producció de la nova col·lecció de roba interior tècnica per a alpinistes i esportistes que suporten temperatures extremes. “Tenim empreses aquí que ofereixen una grandíssima qualitat tècnica i ja tenim al mercat la primera línia de roba interior feta a Catalunya”, explica Padrós.

L’objectiu de vendes de Grifone és ambiciós. Vol créixer un 42% l’any que ve i arribar als cinc milions de facturació gràcies a l’aposta exterior, a la diversificació i ampliació dels punts de venda. L’afició creixent al running i l’efecte Kilian Jornet també alimenten el mercat interior, reconeix el directiu. Però sobretot, reivindica la qualitat del producte, demostrada a força d’anys. “Grifone va ser pionera a Espanya a rebre la certificació per vendre els productes amb tecnologia Gore Tex”, diu. L’empresa fa bandera dels seus orígens amb l’eslògan “Born in the Pyrenees ” [Nascuda als Pirineus].