NOVES IDEES
BEATRIZ ARIAS

Guanyar diners en xatejar amb els teus contactes

Després de la polèmica sobre la conversió de WhatsApp a servei de pagament i la irrupció del Line, de descàrrega gratuïta, un nou actor ha entrat a l'escenari de la missatgeria instantània: Chad2Win, una aplicació mòbil que retribueix els seus usuaris pel fet de visualitzar publicitat.

La gent passa cada cop més hores enganxada als telèfons mòbils, però generalment considera intrusiva la publicitat en aquest suport tan personal. Amb la idea de buscar una nova manera d'acostar les marques al seu públic, Fernando Troyano i Fernando Vilà van concebre Chad2Win, una aplicació que permet introduir la publicitat al canal de comunicació mòbil més popular, la missatgeria instantània, i fer que sigui benvinguda per l'usuari a través d'una petita retribució econòmica. La inversió inicial en el projecte -que va veure la llum al gener- ha estat d'un milió d'euros, comptant una ampliació de capital que s'acaba de tancar fa poc.

Des d'aleshores, Chad2Win ha acumulat més de 180.000 usuaris. "En els nostres primers mesos de funcionament hem notat que la rebuda entre el públic ha estat molt bona", diu Vilà, director general adjunt. Troyano, que exerceix de director general, explica que el moment clau va ser la força aconseguida amb la campanya de publicitat al servei de missatgeria Line. "Cap usuari s'ha queixat que siguem intrusius", remarca el director general.

En quatre mesos, Chad2Win ja té uns 25 clients, la majoria grans empreses com Volkswagen, La Caixa, Mango, Schweppes, Damm... Només entre gener i febrer van facturar 120.000 euros. Si segueix aquest ritme, a finals d'any s'acostarien al milió. Troyano explica que l'arrencada ha estat brutal, i afegeix que tenen "publicitat compromesa per a una bona temporada". Segons el director general, els anunciants estan contents amb el nou suport que se'ls presenta, fins al punt que alguns (com Freixenet o Iberia) han fet creacions publicitàries específiques per a Chad2Win.

Chad2Win, format actualment per un equip de 14 persones, té previst internacionalitzar-se abans de finals d'any, però encara estan mirant alternatives. "Volem començar per Itàlia, Portugal, Anglaterra i el Brasil", diu Troyano. I Vilà conclou: "Al mercat encara no hi ha res similar. Per això tenim pressa".

Publicitat segmentada

Com funciona Chad2Win? Amb una interfície molt similar a la de WhatsApp, els usuaris s'envien missatges instantanis amb els seus contactes mentre reben publicitat segmentada segons la seva edat, sexe i preferències. Aquesta informació s'obté del mateix usuari quan fa el registre, i de les tres preguntes sobre gustos que es responen cada mes. De cap lloc més. No es llegeixen les converses (per inserir anuncis del tema de què s'està escrivint en aquell moment) ni es guarden els missatges. El compromís de privacitat és total. L'anunci apareix en format de vídeo a la part superior de la pantalla. Si es vol, es pot obrir. En cas contrari, no és obligat fer-ho. I si el dispositiu està en silenci, no salta la veu o la música a tot volum. L'usuari cobra només pel fet de rebre el vídeo, tot i que si s'hi fa clic, la retribució és superior.

Sense interrupcions

"Creiem que la clau de l'èxit del nostre format és que l'anunci no interromp el que estàs fent, només treu el cap", explica Troyano. "No és de visualització obligada ni t'obliga a tancar i tornar a obrir la finestra de la conversa. Hem descobert que la publicitat al mòbil no molesta, el que molesta és el format, i nosaltres resolem aquest inconvenient", diu Troyano. En acabar el vídeo, se sent el soroll d'una màquina registradora: s'han acumulat uns cèntims.

L'aplicació té una pantalla on es fa seguiment del saldo, que es pot acumular o cobrar a final de mes. El cobrament es pot fer mitjançant PayPal o a través d'un ingrés al compte corrent. També hi ha la possibilitat de donar la remuneració a una ONG que va canviant. Cada mes es poden acumular fins a 25 euros, 300 a l'any, que és la quantitat màxima per no haver de tenir en compte la retenció fiscal quan es tracta de premis. "Es pot dir que nosaltres premiem per veure la publicitat", explica Vilà.