COMERÇ
PAULA SOLANAS

Guanyar diners comprant als llocs de sempre

L’aplicació catalana Dineyo radicalitza el model de descomptes de Groupalia i recompensa els clients reemborsant-los part de la compra

Fidelitzar els clients és un dels principals reptes per a molts comerços petits, que sovint intenten captar vendes a través de plataformes d’ofertes. Les gangues atreuen, però aconseguir que el client torni a entrar a la botiga no és tan senzill. Un grup d’emprenedors catalans va crear l’aplicació per a 'smartphones' Dineyo a finals del 2013 per premiar directament els que repeteixen. “La fórmula és simple; com més compres, més guanyes”, explica el conseller delegat de Dineyo, Luis Florit.

Després de fer una compra, l’aplicació permet escanejar un codi QR associat a la botiga que reemborsa un percentatge de l’import, un percentatge que estableix el comerç. Així, doncs, el client pot escollir entre rebre els diners directament o acumular-los a l’aplicació fins que els vulgui retirar.

Aquesta recompensa augmenta gradualment a mesura que es continua fent servir l’aplicació i recomanant establiments a altres usuaris. El cost fix per als comerços és zero, ja que no han de pagar per inscriure-s’hi. Tot i així, Dineyo es queda una part d’aquesta transacció a canvi de facilitar la venda, cosa que garanteix el seu model de negoci.

L’aplicació es presenta com l’alternativa a les plataformes de descomptes i gangues, com ara LetsBonus i Groupalia, que se centren a oferir grans ofertes durant un temps limitat. “El model de descomptes està gastat, perquè no demostra que el producte té valor afegit. No beneficia les botigues, ni fomenta que la gent hi vagi regularment”, afirma Florit.

Aquest concepte, conegut com a 'cashback', és un model habitual en altres punts del planeta com els Estats Units, però la implantació a casa nostra encara costa, segons explica Florit. De fet, el conseller delegat hi va tenir el primer contacte mentre vivia a la Xina després de conèixer exemples d’empreses de 'cashback online'. La idea era trobar una eina mòbil que fos beneficiosa tant per al client final com per al comerç. “L’usuari és la millor publicitat que pot tenir un comerç per viralitzar el seu producte”, raona Florit.

De moment, Dineyo compta amb una xarxa de 180 comerços de proximitat a Barcelona en tot tipus de sectors, però ja reben propostes de botigues de la resta de l’Estat, que volen participar en aquest sistema de recompenses. De cara al 2015, preveuen facturar uns 200.000 €. Malgrat que tenen un creixement mensual agregat del 20% i uns 4.000 usuaris registrats, Florit reconeix que els cal trobar un equilibri entre el volum de clients i comerços perquè l’aplicació funcioni.