APLICACIONS
JORDI SABATÉ

Google vol tornar a connectar amb la Xina: aquest cop per telèfon

El cercador es mostra disposat a tornar al gegant asiàtic per no perdre quota de mercat en el negoci de les aplicacions per a Android

Google vol tornar  a connectar amb la Xina: aquest cop per telèfon / EDMON DE HARO Zoom

Al país on hi ha més telèfons mòbils amb el sistema operatiu Androidno es coneix que hi hagi cap botiga d’aplicacions Google Play. Una mena d’“a cal sabater, sabates de paper”. I és que estem parlant de la Xina, la segona economia mundial i el país on, segons dades de la consultora Digi-Capital, es genera un 22% del benefici mundial per la venda d’aplicacions per a 'smartphones', sumant els sistemes operatius Android i iOS més alguns altres de minoritaris.

Del 78% restant, si es té en compte que un 47% del negoci és per a Apple i la seva botiga App Store, ens queda un 27% de quota per a Google Play, restant un 4% per a sistemes residuals. En altres paraules, que a Google se li escapa gairebé la meitat del seu negoci global d’aplicacions a causa de la postura ètica que manté enfront del règim autoritari xinès i la seva censura a internet, on impera el seu tallafoc, l’anomenat Projecte Escut Daurat, que filtra les pàgines exteriors que no agraden al poder comunista. El conflicte que va acabar amb Google fora de la Xina va tenir el punt culminant el 2010, quan en lloc d’agenollar-se davant les pressions de Pequín, com van fer Yahoo!, Amazon o Microsoft, la companyia del cercador es va rebel·lar i va traslladar els seus servidors de Pequín a Hong Kong en nom de la llibertat d’expressió. Ja no ha tornat a l’interior del país i s’hi ha vist substituïda per Baidu, el seu homòleg xinès.

A més, tot i que el sistema operatiu Android va ser el triat pels fabricants xinesos per als seus models, ja que resultava lliure i els permetia ser competitius en preus, la botiga d’aplicacions oficial de Google, Google Play, va quedar exclosa d’aquest mercat que després va resultar ser un veritable boom. Així, aquest 22% de negoci mundial se l’emporten Baidu, Tencent i algunes empreses més que donen suport als desenvolupadors d’aplicacions xinesos. Tot i això, un 26% del negoci xinès d’aplicacions segueix en mans de Google Play, ja que en realitat la censura xinesa és molt relativa i els usuaris coneixen moltes tècniques per saltar-se-la. De fet, a través de xarxes privades virtuals, molts internautes xinesos estan connectats a Google Play. Però ara l’interès és recíproc: hi ha tanta demanda a la Xina de les aplicacions de Google Play com interès del cercador en els desenvolupaments xinesos, que triomfen al país i poden ser font de novetat i negoci a Occident.

Es podria dir que Google vol dedicar-se a la importació-exportació d’aplicacions entre Orient i Occident, tal com Alibaba fa amb els objectes més diversos, ja que el benefici fa cara de ser alt. A més, el mercat xinès d’aplicacions presenta no pocs problemes de pirateria, hackers i estafes diverses, i els usuaris reclamen la botiga oficial de Google pel plus d’estabilitat i seguretat. En aquest sentit, el retorn sembla ben vist per tots, fins i tot per les autoritats de Pequín, que van permetre un acord entre el fabricant -més o menys públic- Huawei i Google per llançar el proper telèfon de la gamma Nexus als Estats Units. Recíprocament, Huawei podria tornar el favor a Google fent-li de cicerone davant les autoritats i protegint-lo de la ferotge competència i la falta d’escrúpols del sistema econòmic xinès. És habitual que les companyies estrangeres que entrin a la Xina es busquin un soci protector.

Però aquest no serà un retorn sense implicacions; Google haurà d’acceptar explícitament la censura xinesa i fins i tot s’especula que els seus màxims directius hagin de fer un acte d’autocrítica a l’estil maoista, amb humiliació del telenotícies inclosa. Alguns analistes no creuen que Google cedeixi i pensen que l’escenari més probable és que miri d’arribar a acords comercials amb Baidu o Tencent de compravenda d’aplicacions, sense establir-se al país.

Aquesta és l’opinió que l’expert Carlos Kirjner, de la consultora Bernstein Research, va expressar al Wall Street Journal fa uns dies. Sigui amb acords o un retorn oficial, el que ningú dubta és que Google no pot seguir ignorant un mercat que aviat podria ser el primer mundial i on el seu avantatge sobre Apple és aclaparador.