'RETWEETS'

Google guanya l'aposta per Waze

Està vist que a Silicon Valley no ets res fins que algú t'ofereix 1.000 milions de dòlars per la teva empresa. És el que va pagar Facebook per Instagram i Vista Equity per Websense, i uns centenars de milions menys del que li va costar Yammer a Microsoft o Tumblr a Yahoo. L'última companyia tecnològica que supera la rodona i màgica xifra ha estat Waze, adquirida aquesta setmana per Google.

El producte de Waze és un apliservei de navegació GPS social: les aplicacions instal·lades en els s martphones dels seus 50 milions d'usuaris proporcionen automàticament i en temps real informació sobre l'estat del trànsit a les carreteres, camins i carrers del món. Els conductors també poden informar sobre accidents, controls de policia, desviaments i altres incidències, i sobre els preus del combustible que acaben de repostar. Els servidors de Waze recopilen aquestes dades, que, agrupades, són més precises que les oficials i les comercials, i les reenvien als usuaris.

Probablement els motius de Google per comprar Waze (i els d'Apple i Facebook per haver-ho intentat; es veu que un dels factors que han fet decidir els creadors de l'empresa és que Google els deixarà seguir treballant des d'Israel) han estat dos: en primer lloc, millorar els seus mapes, que ja es nodreixen de diverses fonts cartogràfiques, des de proveïdors comercials com TeleAtlas fins als cadastres oficials, imatges de satèl·lit i la seva pròpia flota de cotxes, bicicletes i patinets traçadors. Guanyar d'un cop 50 milions d'exploradors entusiastes que treballen de franc no els farà cap mal. L'altre motiu, esclar, és evitar que siguin els competidors els qui es quedin amb la tecnologia. Segurament no trigarem a veure com Google+ substitueix Facebook com a mitjà d'identificació en l'ús de Waze i com les seves funcions es dilueixen dins de Google Maps. Veurem ara com mantenen l'entusiasme dels exploradors.

Albert Cuesta és analista tecnològic