OPINIÓ
JORDI SABATÉ

Google Drive: més que un simple núvol

L'aparició en l'últim mes de Google Drive, el servei d'emmagatzematge en línia de Google, ha estat tan ben rebuda per alguns com criticada per d'altres. Però en el que la majoria dels analistes coincideixen és que el servei arriba un any tard, quan Dropbox i SkyDrive ja s'han fet amos del sector del núvol, es a dir, de l'emmagatzematge domèstic i la sincronització de dades entre dispositius. Sense deixar d'estar d'acord amb aquesta majoria, em sembla que les crítiques a Drive mereixen diversos matisos.

Vaig explicar en una anterior columna que, al meu entendre, internet està entrant en la maduresa productiva. En aquesta etapa els individus han adquirit prou experiència vital per conèixer les seves capacitats i les seves mancances. Es dediquen, per tant, a desenvolupar les primeres fins on els permeten les segones. En el cas d'internet, això es traduiria en la creació de negocis molt més modestos que els actuals, estil petit comerç, i imaginant que Facebook o Amazon siguin el Corte Inglés o el Bon Preu de la xarxa.

Google Drive arriba just quan arrenca el bull de la creació d'aquests petits negocis, gairebé domèstics i unipersonals. Són empreses que requereixen una estructura senzilla i molt barata, que els permeti acoblar unes quantes peces sense grans coneixements perquè qualsevol pugui muntar una paradeta en línia de manera senzilla, com es muntaria en un mercat d'artesania de cap de setmana.

Si unim Google Drive amb Picasa, YouTube, Docs i CheckOut -tots, serveis de Google- i ho integrem dins de la matriu de Google Apps, una cosa no gaire difícil de fer, tenim tots els elements necessaris per executar la pàgina web des d'on vendre un determinat producte. Tindrem servei de correu, passarel·la de pagament, espai d'emmagatzematge de dades, vídeos i imatges, a més d'estadístiques i altres eines. I tot això a un preu per sota dels 500 euros al mes. Això és una cosa que no t'ofereix Dropbox.

Jordi Sabaté és analista tecnològic