CONSUM
Empreses 27/05/2012

Glokal Kneed: a la recerca de la sobirania tèxtil

Núria Castelló tira endavant un projecte empresarial per recuperar el tèxtil català i donar feina a dones en risc d'exclusió social

Andrea Rodés
2 min
Glokal Kneed: a la recerca de la sobirania tèxtil

La necessitat de donar una empenta al sector tèxtil català i satisfer el seu neguit social van impulsar Núria Castelló a fundar Glokal Kneed, una empresa de confecció de roba de punt que contracta dones en risc d'exclusió social de l'àrea metropolitana de Barcelona.

El projecte va ser un dels vint seleccionats en el programa d'emprenedoria social de la Fundació La Caixa. Prop del 90% dels diners atorgats aniran destinats a pagar els sous del personal, "ja que si l'objectiu és la reinserció laboral, el més important és crear llocs de treball", explica Castelló.

Una patronista professional i quatre dones en risc d'exclusió social curosament seleccionades treballen des de l'abril al taller de Glokal Kneed, al Raval. Tenen un contracte de mitja jornada fins a finals de juliol i cobren uns 650 euros bruts mensuals.

Castelló, que prové d'una família del tèxtil i coneix bé el sector, està convençuda que hi ha un segment de mercat que cada cop valora més la moda artesanal i local. "Es tractava d'aprofitar una oportunitat de negoci i de passada donar un impuls al tèxtil català", afegeix l'emprenedora. Glokal Kneed només treballa amb proveïdors locals, com Ribes i Casals i Fil Katia.

Recuperar el tèxtil

"Cal un compromís social per recuperar un sector que havia sigut capdavanter al nostre país", diu Castelló, que lamenta no només el tancament massiu de fàbriques en els últims vint anys, sinó també la falta d'escoles de moda i de confecció de referència.

El tèxtil representava l'any 2010 un 3,6% del total del volum de negoci de la indústria catalana, segons xifres de l'Idescat. El sector es va contreure un 17% entre el 2008 i el 2009, i un 1,5% entre el 2009 i el 2010. "Si parlem de sobirania alimentària, per què no podem parlar també de sobirania tèxtil?", es pregunta Castelló.

La col·lecció d'hivern de Glokal Kneed inclourà prop de 1.200 peces, que es comercialitzaran a les botigues a preus d'entre 25 i 50 euros. "Volem posicionar-nos com una marca innovadora i de qualitat, no per ser solidària. Així assegurarem que el negoci és sostenible a llarg termini", conclou Castelló.

Glokal Kneed té la col·laboració de la Fundació Surt, una organització que treballa per a la reinserció social de la dona, que li cedeix temporalment les seves instal·lacions al Raval. La Fundació Surt també ha participat en el procés de selecció del personal, ajudant a identificar possibles candidates. Les quatre seleccionades -dues catalanes, una argentina i una colombiana- tenen entre 30 i 50 anys i estaven a l'atur malgrat les seves aptituds laborals.

stats