XAVIER ALEGRET

Gastar menys gasolina és a les teves mans

El cost del combustible ha pujat molt durant la crisi, però es pot reduir cuidant la manera de conduir i tenint en compte algunes claus

La butxaca dels consumidors s'ha anat fent petita els últims anys per la caiguda dels sous i l'augment de l'atur, per una banda, i la pujada d'alguns serveis i impostos, per l'altra. Un producte que s'ha encarit molt en la crisi, tot i que en les últimes setmanes s'ha moderat, són els carburants. Amb el gasoil al voltant d'1,35 euros el litre i la gasolina de 95 entre 1,40 i 1,45 euros el litre, estalviar en combustible s'ha convertit en una prioritat per a molts consumidors. A més de buscar gasolineres més barates o, si s'ha de canviar el cotxe, buscar-ne un que consumeixi poc, el manteniment, l'ús del cotxe i la manera de conduir també ens poden fer estalviar.

Conducció: Marxes llargues i poques revolucions

La nostra manera de conduir condiciona molt directament el consum de combustible i, per tant, és on més podem fer per gastar menys. Cal tenir en compte que "prémer l'accelerador és obrir l'aixeta", explica Vicenç Aguilera, enginyer i president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC). Per això recomana "ser una mica amorosit a l'hora de prémer l'accelerador". És a dir, no pitjar-lo just abans de frenar, sinó començar a desaccelerar abans, i no fer grans accelerades. "Com més revolucionat vagis, més consum tindràs", afegeix. En aquest sentit subratlla que "el més important és fer treballar el motor en el parell màxim", és a dir, quan consumeix menys, i intentant no superar les 2.000 revolucions -tot i que, en funció del cotxe, el parell màxim pot variar.

Aerodinàmica: Finestres abaixades o aire condicionat?

L'aerodinàmica del cotxe influeix en el consum més del que sembla. Qualsevol element aerodinàmic extra, fins i tot alerons, poden fer augmentar el consum, sobretot si són "instal·lats per personal no especialitzat", alerta HTMBoxes, empresa que ofereix un taller als conductors perquè es reparin ells mateixos el cotxe. "La baca, el portaesquís i el portabicicletes ens resten força d'avenç, encara que estiguin buits. Quan no els utilitzem és millor treure'ls perquè poden incrementar el consum fins a un 39%", afegeixen. Circular amb les finestres abaixades també fa pujar el consum, fins i tot més que l'aire condicionat si la velocitat és alta, ja que ofereix resistència a l'aire. "A la ciutat consumiràs més amb l'aire, però a l'autopista gastaràs molt més amb les finestres abaixades", explica Aguilera.

Manteniment: La importància de dur un filtre d'aire net

HTMBoxes subratlla que una "realització regular del manteniment del vehicle és bàsica", sobretot pel que fa al filtre d'aire i a l'oli. Aguilera explica que "un filtre d'aire brut pot fer pujar el consum un 10%, perquè tens menys potència i has d'accelerar més per anar a la mateixa velocitat".

Pneumàtics: Revisar la pressió, imprescindible

"La pressió dels pneumàtics és importantíssima, i la majoria de gent no se'n preocupa", adverteix Vicenç Aguilera. Circular amb la pressió baixa incrementa el consum, i amb el temps les rodes van perdent pressió. Per això és important comprovar i corregir la pressió cada dos mesos, recomana el president del CIAC, en lloc d'esperar-se a passar la revisió.