ALIMENTACIÓ
ELENA FREIXA

Galetes que creixen al caliu del boom turístic

Després de superar el conflicte familiar que va esclatar en plena crisi de vendes, les galetes Trias preparen novetats de cara a la tardor

LES GALETES MÉS FAMOSES de Santa Coloma de Farners aprofiten la tirada turística de Catalunya (i especialment de Barcelona) per convertir les seves caixes en un reclam per als visitants. Les llaunes de galetes Trias amb imatges dels castellers o de la Sagrada Família funcionen com a souvenir i impulsen les vendes de l’empresa, que espera créixer per sobre del 5% aquest any i superar els 4,6 milions d’euros. La fàbrica gironina d’on surten les teules i les neules farcides aprofita la seva situació geogràfica pròxima a la Costa Brava per obrir la porta gratuïtament als turistes. “Som una solució per a moltes agències de viatges. [...] Els russos vénen, veuen com fabriquem, tasten i després compren”, explica la Maria Trias, directora d’Expansió i Màrqueting de l’empresa i membre de la tercera generació de la família fundadora.

Immersa en una estratègia de diversificació de producte, Trias prepara el llançament de noves varietats de galetes per a la tardor. Seran galetes triangulars amb diferents varietats de xocolata (blanca, amb llet, a la taronja) però respectant la recepta bàsica que distingeix les Trias des del seu naixement fa 108 anys: una recepta a base de sucre i ametlla i sense additius ni conservants. L’empresa també treballa en unes galetes infantils que encara no tenen data per sortir a la venda. “Pensem en un tipus de galetes ecològiques i aptes per al consum dels nens, amb alguna forma divertida”, explica Trias. En paral·lel, estan desenvolupant noves receptes amb edulcorants naturals com el xarop d’atzavara. Trias ja té la marca Triabé, amb la qual ven les galetes sense gluten i sense sucre.

La inversió, no només en innovació sinó també en millores tecnològiques, s’ha augmentat en els últims deu anys: s’ha aconseguit, per exemple, allargar la data de caducitat dels assortits a un any injectant nitrogen en el procés d’envasat, i també s’han millorat processos de fabricació. Tot plegat, però, ha conviscut amb una caiguda de les vendes per la crisi i algunes tensions familiars.

L’entrada dels néts del fundador, Joaquim Trias, a la primera línia de direcció va saldar-se el 2006 amb la sortida d’una de les dues branques familiars, que va vendre als actuals propietaris el seu 50% del negoci. Aquesta operació, que va suposar un fort endeutament just abans que esclatés la crisi financera, va obligar a alentir els plans inversors per afrontar aquestes obligacions financeres en un moment en què les vendes queien.

L’exportació de les Trias és encara una assignatura pendent, reconeix la directora d’expansió. El preu de les galetes, situades en una gamma premium, ha sigut una barrera per abordar mercats com el de Dubai, on hi ha “molta agressivitat pel que fa als preus”, explica Trias. Malgrat tot, no tira la tovallola i aviat espera entrar a Rússia i a Panamà. El pes de les vendes internacionals és de només el 8% sobre el total, però l’objectiu és anar-lo ampliant. “La clau és contactar directament amb botigues gourmet i evitar intermediaris, que encareixen el producte”, diu Trias.

La fortalesa de Trias es troba principalment a Catalunya, on concentra el 60% de les vendes, i també a les grans superfícies. Totes les grans cadenes catalanes en tenen a les prestatgeries. Nadal és encara un pic de vendes important, on es concentren el 30% dels ingressos anuals, però l’empresa confia a anar reduint aquesta estacionalitat gràcies a nous productes i formats més petits i econòmics per atreure els consumidors més joves.