TRANSPORT
JÚLIA MANRESA

Furgonetes col·laboratives a subhasta

Furgo funciona com un Uber per a transportistes, que a través de la plataforma poden oferir transport de paquets per a particulars i a demanda

Si canvies de pis ja pots comptar que gastaràs més diners a portar el sofà i el matalàs vells que a comprar mobles nous. El transport de càrregues o paquets que no caben en un cotxe és un trencaclosques a vegades difícil de solucionar i car per a la butxaca. Però els transportistes, un dels col·lectius amb més treballadors autònoms de l’Estat, sovint viatgen amb espai lliure al portacàrregues o, fins i tot, fan el viatge de tornada buits perquè no han aconseguit fer-lo coincidir amb cap nova comanda. D’això se’n va adonar fa tres anys Alfonso Jiménez, un dels programadors de Wuaki.tv, i, una altra vegada, la tecnologia es va convertir en l’eina perfecta per optimitzar un sector que, fins ara, no havia trobat la manera d’explotar totes les seves possibilitats.

Aquest programador va desenvolupar Furgo, un altre exemple d’economia col·laborativa: una plataforma basada en un algoritme informàtic que permet trobar el transportista més proper per transportar aquella càrrega d’un lloc a un altre al preu més barat. El funcionament de la plataforma segueix el mateix esquema que Airbnb, Uber o Blablacar, però a subhasta. L’usuari que necessita transportar qualsevol paquet entra a l’apli la descripció del producte que ha de fer arribar, els punts d’origen i destí i, a partir d’aquí, els transportistes que estan donats d’alta a la plataforma -i que han de ser professionals- reben les sol·licituds depenent de la seva geolocalització (han de ser en un radi de 100 km de cada extrem del trajecte). Com que és habitual que hi hagi diversos transportistes disponibles o amb espai lliure, comença una subhasta que acabarà adjudicant el servei a aquell que ofereixi el millor preu. De la tarifa final, que es paga completament online i a través de la plataforma, Furgo es queda entre un 4% i un 10% de comissió.

Amb la febre de la segona mà, amb compres i vendes a través d’aplicacions com Wallapop, LetGo o Vibbo, Furgo també hi ha trobat una oportunitat. Javier Sánchez-Marco, el conseller delegat d’aquesta plataforma, explica que un dels usuaris de Furgo va trobar a través de Wallapop i, des de Madrid, la cistella de bàsquet que volia des de feia temps, però era a Múrcia. “En casos com aquest, si has de recórrer a la logística més tradicional no surt a compte comprar de segona mà”, detalla. Segons els seus fundadors, Furgo és un bon complement en aquestes ocasions.

D’aquesta manera, explica Sánchez-Marco, es transporten paquets i productes arreu d’Espanya a un preu mitjà de 140 euros, depenent molt del volum de la càrrega, la distància i altres factors, com ara si s’han de pujar o no escales. Però els responsables d’aquesta plataforma també són conscients que aquesta mena de servei no és una necessitat prou recurrent entre particulars com per poder generar prou oferta dins la plataforma. Per això, només mig any després d’haver començat, estan tancant acords amb tercers, com ara companyies immobiliàries, magatzems o les mateixes aplicacions de compra-venda. De moment, han captat 250.000 usuaris i 130.000 transportistes i insisteixen que Furgo pot penjar-se l’etiqueta d’economia col·laborativa perquè, al cap i a la fi, es tracta de l’optimització d’un actiu ja existent a través de la col·laboració entre particulars. Havent vist casos conflictius com el d’Uber, però, recorden que Furgo només treballa amb professionals.