L'ENTREVISTA

Fredrik Johnsson i Victor Zabrockis: Perfil "Fa falta un espai Schengen per als emprenedors"

Fredrik Johnsson  i Victor Zabrockis: Perfil "Fa falta un espai Schengen per als emprenedors" / PERE TORDERA Zoom

Victor Zabrockis i Fredrik Johnsson fa anys que viuen a Barcelona i no volen ser considerats guiris. Consultors digitals -brasiler d'origen grec el primer, suec el segon-, van decidir quedar-se a la ciutat "per elecció pròpia", atrets pel seu potencial com a centre de creativitat. Fa dos anys, Zabrockis va obrir amb dos socis més un local al Poble Nou per acollir projectes d'empresa de contingut digital, que fossin creatius i s'ajustessin als valors que ells prediquen. A Creative Hothouse, les start-ups es beneficien d'un espai de treball gratuït durant prop d'un any i de l'assessorament de mentors com Johnsson, exconsultor de Diamond Cluster i expert en estratègies de mitjans i comunicació digital.

En què us diferencieu d'altres acceleradores o incubadores?

Fredrik Johnsson: Basem la nostra filosofia en la idea de fluïdesa. Es tracta de fomentar les col·laboracions entre projectes i mentors de disciplines diverses, col·laboracions moltes vegades temporals, que van i tornen, segons el context. Creiem en un ecosistema en el sentit real de la paraula, que viu i treballa en un context fluid. A Barcelona encara hi impera un sistema força rígid, en què cadascú mira per la seva feina i prou. Aquesta filosofia tampoc es dóna gaire en els parcs tecnològics i incubadores locals, negocis sovint lligats a l'immobiliari, que moltes vegades són només edificis que lloguen espais als emprenedors. Barcelona Activa n'és un exemple. Els emprenedors lloguen oficines però no creen sinergies entre ells.

Victor Zabrockis: Volem que aquest espai sigui una mena de zona franca , al marge de judicis externs. Intentem establir una comunicació personal amb els emprenedors recorrent al coaching i a la teràpia Gestalt per ajudar-los a encarar els reptes i les responsabilitats del dia a dia. Una comunicació transparent és fonamental per no perdre el temps amb rumors.

De què tenen por els emprenedors?

V.Z.: Els emprenedors tendeixen a projectar expectatives de futur i maximitzar els escenaris negatius, i això paralitza el dia a dia. Per això moltes idees no s'acaben fent. Al nostre espai imposem la filosofia de l'empowerement , la potenciació dels aspectes positius amb el diàleg.

També podria aplicar-se als inversors...

F.J.:I tant! Cada inversor té la seva visió a l'hora d'estimar el retorn de la inversió. Si només miren a curt, són com botiguers. Nosaltres procurem que les start-ups surtin d'aquí amb la potenciació suficient per trobar inversors potents quan surtin. Treballem el capital prellavor, un concepte que ningú està fent.

Per què a Barcelona?

V.Z.: A Barcelona la creativitat pot arribar al màxim.Es qüestió de donar-li suport, de nodrir-la.

F.J.: Barcelona no es diferencia gaire d'altres ciutats europees a l'hora d'emprendre. La burocràcia és l'obstacle principal a la UE. Fa falta un Schengen dels emprenedors.

Quins criteris apliqueu a l'hora de seleccionar els projectes?

V.Z.: Només triem emprenedors joves, ja que tenen un potencial de creixement exponencial, i com a mínim un membre de l'equip ha de ser un desenvolupador digital, un programador. També tenim en compte que s'ajustin a quatre valors: creativitat, capacitat de programació, durabilitat i disseny. Fer un software és un treball d'artista.

F.J.: Tampoc tenim convocatòries oficials, les empreses poden acudir aquí quan vulguin. Deixem que tot flueixi.

Què en traieu vosaltres?

V.Z.:Fins ara no hem invertit en efectiu en cap de les start-ups . Però a partir de l'agost invertirem uns 12.000 euros per projecte, l'equivalent a un 10% de les accions. Això implica que valorarem la idea de negoci en uns 120.000 euros i ens comprometem que quan surti del nostre programa estigui valorada en un milió.

F.J.:No volem ser tan lleonins com algunes acceleradores privades. Hi ha contractes en què els emprenedors bàsicament firmen que si alguna cosa falla, perdran el control de l'empresa. Tots els projectes fallen! Els emprenedors estan enamorats de la seva idea. Necessiten que algú doni validesa als seus projectes abans de presentar-la davant dels inversors, i això és el que fem.

La idea de Creative HotHouse és impulsar emprenedors del sector digital oferint-los un espai de treball i serveis d'infrastructura tecnològica gratuïts durant un any. El fundador és Victor Zabrockis, consultor digital format als EUA, juntament amb dos socis més, i compta amb un equip d'experts assessors com Takao Toshishige, exdirectiu del grup japonès Rakuten, i Jordi Castelló, fundador dels portals E-magister i Mundoanuncios. Castelló viu actualment a Singapur, on Creative HotHouse obrirà aviat una nova seu per donar l'oportunitat als projectes de Barcelona d'apropar-se al mercat asiàtic. Fredrik Johnsson, enginyer i consultor format a la prestigiosa MIT de Boston, és el tercer membre assessor del grup. Johnsson és el fundador de CreaFutur, un think tank d'Esade que analitza la conducta del consumidor.