D.S.U.

François Nuyts: "No és just limitar el descompte als llibres"

François Nuyts: "No és just limitar el descompte als llibres" / ALBERTO DI LOLLI Zoom

François Nuyts ha passat per Amazon al Regne Unit i França abans de ser director general d'Amazon.es. Al seu discurs hi destaca una paraula: consumidor.

Encara són llibreters?

Els llibres són una part important, però tenim de tot. El nostre enfocament clar són els productes culturals, però hi hem afegit un munt de categories. A Espanya hem incorporat més productes molt més ràpid que en altres països. Vam començar el setembre del 2011 amb 7 milions de productes i ja en tenim 32 milions. Mai hem arrencat en un país amb tanta oferta ni l'hem incrementat tan ràpid.

L'increment no ve pel llibre. ¿És perquè aquí es llegeix menys?

En castellà tenim un milió de llibres, 40.000 en català i 10 milions en la resta d'idiomes. Cada país és una mica diferent. Aquí hem incrementat la selecció d'altres categories més ràpid. El llibre, perquè és on tot va començar, amb el Jeff, és una part única del nostre ADN, però no només el llibre.

Un periodista us ha batejat com la botiga "del tot".

Hem començat volent ser la botiga de llibres més gran del món, i avui ho som, i s'hi troba qualsevol cosa que vol el consumidor, al preu més assequible i amb una entrega ràpida i confiable. Això últim és especialment important per Nadal, perquè a més cada any els consumidors compren més tard i el repte és més gran. I ho aconseguim.

Els llibreters els acusen de dúmping.

El llibre és un mercat una mica estrany, perquè a Espanya hi ha una llei del preu que Amazon respecta: apliquem el 5% de descompte que ens deixa la llei a tots els llibres, perquè això és tenir en ment l'interès del consumidor. És una llei que no entenem i no és justa, però la respectem.

Han sigut notícia pels drones i per Amazon Fresh [la venda d'alimentació]. ¿Ho importaran aquí?

Hi ha una expressió que mai puc traduir de l'anglès: stay tuned [estigues atent]. Fa només dos anys que sóc aquí i hem llançat set categories de productes més, hem multiplicat el nombre de productes, hem contractat 23 empleats al mes... I m'estic oblidant moltes coses. ¿M'estàs preguntat què farem d'aquí cinc anys? Doncs molt més, però cada mes el seu repte... De moment volem donar una experiència de compra per Nadal perfecta. Després continuarem.

¿Estan a prop o lluny de ser rendibles?

Tenim una estratègia de companyia diferent. Assolir rendibilitat és secundari. Quan guanyem la confiança dels clients hem d'invertir encara més per respondre. Com que l'acollida a Espanya ha sigut tan ràpida necessitem més inversions. Podríem dir: "Hem assolit el nivell de venda previst, deixem d'invertir", però no és el nostre estil.

¿Ja busquen local a Barcelona?

Parlarem més endavant. Stay tuned.

¿A llarg termini l'estratègia és obrir més?

Si veus França o Alemanya o el Regne Unit com a exemple, probablement sí que necessitarem més centres logístics.