Barcelona

Fluidra fa el salt per esquivar La crisi

La diversificació i l'expansió internacional són el secret d'aquesta empresa familiar. El 80% del seu creixement Ja prové de l'estranger

La crisi del sector de la construcció afecta de retruc moltes altres activitats auxiliars. Una d'aquestes activitats és la instal·lació de piscines. És obvi que com menys habitatges es fan, menys zones comunitàries i xalets nous amb piscina hi haurà. La situació s'ha agreujat en els últims dos anys, amb els problemes afegits de les administracions públiques, cosa que implica que pocs ajuntaments s'animin a posar una piscina municipal o a construir un poliesportiu, si ja no ho van fer en el seu moment.

Després de dues dècades seguides de creixement, a Espanya ara el negoci que envolta el món de les piscines se centra en la renovació i el manteniment del parc existent, que actualment supera els 1,1 milions d'unitats. A les piscines residencials i municipals hi hem d'afegir les instal·lades als hotels, als gimnasos, als centres de salut ( wellness ) i als parcs aquàtics. El mercat espanyol suposa el 7% del mercat mundial del sector i se situa en la quarta posició en nombre de piscines existents en tot el planeta.

En aquest context, la sabadellenca Fluidra és líder del mercat espanyol, en bona part concentrat a la zona mediterrània, i s'està fent un forat al panorama internacional gràcies a la seva expansió internacional. L'empresa que gestiona la família Planes (Joan Planes n'és el president, i el seu fill, Eloi Planes, n'és el conseller delegat) controla el 55% del mercat espanyol i assegura que una de cada quatre piscines del món té un component fabricat per ells. Fluidra va facturar 624 milions d'euros l'any passat, dels quals 141 milions (prop d'una quarta part) es van registrar a Espanya, amb un descens del 5,9%. El 2007 la facturació a Espanya era de 227 milions i, per tant, la caiguda des d'aleshores ja és del 38%.

L'activitat a Espanya ha anat minvant en els últims anys, conforme l'activitat immobiliària s'ha paralitzat, i a Fluidra han pres cos els plans d'internacionalització. En concret, part de l'activitat va caure l'any passat per culpa de la reducció de les vendes de les anomenades piscines elevades (les que es venen en els centres comercials), a causa del temps poc propici del juliol de fa un any. De fet, el 80% del creixement de l'empresa dels últims anys s'ha centrat en els mercats exteriors.

Cotització a la borsa

Fluidra va néixer el 1969 amb la denominació inicial d'Astral, que al final s'ha quedat com una de les marques de la divisió de piscines. El grup va canviar primer el nom pel d'Aquaria el 2002 i, cinc anys més tard, es va tornar a batejar com a Fluidra coincidint amb la sortida a la borsa.

De fet, la cotització de les accions a la borsa és l'únic punt negre que s'aprecia actualment a Fluidra. L'empresa no ha recuperat mai el valor amb què va debutar als parquets (6,5 euros per acció) i actualment els títols ronden els dos euros. Eloi Planes resta importància a aquest fet i argumenta que aquesta caiguda és transversal a totes les empreses que són a la borsa actualment.

Marques conegudes

La marca més coneguda entre els milions de persones que es remullen en una piscina a l'estiu és sense dubte AstralPool, però l'empresa també comercialitza productes amb les marques Certikin i Gre i CTX.

La majoria de les gammes de Fluidra van dirigides al sector professional d'instal·ladors. Però, precisament, per apropar-se més al consumidor i augmentar la venda creuada de productes, Fluidra accelerarà enguany el canvi d'imatge dels seus centres de distribució, des de la primera prova pilot que va fer a Sant Boi de Llobregat fa just un any. D'alguna manera, aquests centres es convertiran en supermercats del món de la piscina. Fins ara, ja s'han remodelat quatre d'aquests centres Fluidra Direct. Això redueix els costos d'inventari de les delegacions, que poden aprofitar l'espai i el temps en atendre millor el client.

Així, l'empresa dóna a conèixer amb més efectivitat les altres divisions que té: els productes de rec, conducció de fluids i tractament d'aigua. Enguany, l'empresa remodelarà 30 delegacions al sud d'Europa.

La diversificació de producte ha estat una constant del grup dels últims anys, amb l'obertura de delegacions a l'estranger i la compra de 12 d'empreses. Fluidra no es podia quedar ancorada en el món de la piscina i per això ha potenciat el creixement en els negocis que tenen a veure en el cicle integral de l'aigua.

Una de les grans fites de l'empresa va ser la compra del grup d'empreses nord-americanes Aqua Products i Aquatron, que donen la clau per entrar als Estats Units, el primer mercat mundial en piscines i que té una gran projecció.

Compra d'Aqua

Amb una plantilla de 300 treballadors, el grup Aqua està present en 40 països i factura 33 milions. Aquesta divisió és especialista en el disseny, la fabricació i la distribució de netejadors electrònics, les màquines que treuen la brutícia del fons de les piscines. De fet, amb aquesta operació, Fluidra s'ha convertit en líder mundial en aquest segment, a més d'incorporar la tecnologia pròpia d'Aqua.

La compra d'una empresa que aporta un mercat potencial, com el cas d'Aqua, és una oportunitat que no es dóna cada dia. Per això, Fluidra ha mantingut des de sempre l'estratègia d'obrir delegacions internacionals. Les últimes obertures s'han fet a Sèrbia i Sud-àfrica.

A finals del 2011, a més, Fluidra va obrir la primera oficina comercial al Brasil, a Sao Paulo. Però el desenvolupament en aquest mercat emergent no s'acaba aquí. El mateix conseller delegat de Fluidra, Eloi Planes, va explicar recentment a la presentació de resultats que negocia la compra d'una distribuïdora al Brasil, on també hi podria instal·lar una fàbrica. Una mica més al nord, Fluidra també vol incorporar una empresa mexicana de conducció de fluids. En total, la companyia ha desenvolupat una intensa xarxa de 132 delegacions, presents en 38 països.

D'altra banda, l'empenta dels països orientals (també ha comprat una empresa a Indonèsia) ha provocat la creació de la divisió Àsia, amb base a Xangai. Pel que fa a la producció, Fluidra compta amb tres fàbriques a la Xina i preveu instal·lar-ne una quarta.

Projectes emblemàtics

Els projectes claus en mà, de serveis integrals, representen un altre dels focus de creixement. A través de la filial Wayfit, Fluidra crea i dissenya espais de relax, saunes i spas ( wellness ) per a grans cadenes hoteleres, gimnasos, clubs esportius i centres de rehabilitació.

Els populars banys romans de la cadena Aire (n'hi ha uns a Barcelona) també estan construïts per Fluidra. L'última obertura d'aquesta cadena es va fer a Nova York, on es va haver de transformar un edifici del segle XIX, ja que als EUA no hi ha runes romanes (vegeu l' Emprenem del 6 de maig). A més, s'han fet projectes claus en mà a països de diferents continents, com Nigèria, Colòmbia i Malàisia.

Tot aquest creixement s'ha aconseguit mantenint el nivell d'endeutament que volia l'empresa, segons Eloi Planes. El deute financer net, que inclou els 32 milions destinats a la compra d'Aqua, va finalitzar l'any passat en línia amb el que desitjava la direcció de l'empresa de serveis, és a dir, en els 174 milions, inferior en 2,5 vegades l'ebitda.