CONSUM

Finançar emprenedors socials amb el turisme

Les fundadores d'AuthentiCitys han creat una web per aproximar el turista de Barcelona a iniciatives socials fora del circuit habitual

Catalunya rebrà aquest any 15,7 milions de turistes estrangers, un 8,8% més que l'any anterior, que gastaran prop de 13.400 milions d'euros (+9,3%), segons l'Índex de l'Activitat Turística elaborat per la UAB. No obstant això, aquest flux de diners es concentra en sectors molt concrets i no arriba a altres iniciatives empresarials que han vist retallades les seves fonts de finançament per culpa de la crisi. Aquesta és la visió d'Elena Rodríguez, professora de l'Institut d'Innovació Social d'Esade i fundadora d'AuthentiCitys, una plataforma online que pretén atreure els visitants de Barcelona cap a projectes d'emprenedoria social que estiguin desmarcats dels circuits turístics habituals.

Turista responsable

"Volem aprofitar l'auge d'un turista més responsable, que vol acostar-se als locals", explica Rodríguez. En entrar a la web, el turista podrà reservar tours personalitzats a un preu tancat, que inclouran, per exemple, llogar una bicicleta reciclada i fer una ruta per un barri menys popular com el Clot, dinar en un restaurant servit per empleats d'un centre de reinserció social o practicar paddle surf i després conèixer l'equip de netejadors de la platja.

D'altra banda, AuthentiCitys treballa en l'elaboració d'una guia online de turisme sostenible de la ciutat, disponible per a mòbil i amb un servei de geolocalització que permetrà a negocis sostenibles anunciar-se davant el seu potencial públic objectiu. Això inclou des de botigues de moda ecològica o slow fashion fins a caixers de banca ètica o restaurants amb personal discapacitat.

"Volem solucionar un problema de falta d'informació. Molts turistes no saben com arribar a aquestes iniciatives socials", diu Rodríguez, amb més de 10 anys d'experiència en el sector de l'emprenedoria social. Rodríguez ja va obrir fa uns anys al Vietnam la web Bloom Microventures, que permet als turistes estrangers conèixer projectes de dones emprenedores en zones marginals del país. Els ingressos serveixen per microfinançar els projectes empresarials d'aquestes dones.

L'èxit de la web al Vietnam va motivar Rodríguez a aplicar el mateix model a Barcelona, "on la crisi també ha deixat un gran nombre d'emprenedors amb necessitat de finançament", diu.

Expansió

La cofundadora d'AuthentiCitys és Renata Strychaz, una estudiant nord-americana de MBA a Esade. Strychaz, que també té experiència prèvia en temes de consum sostenible, s'encarrega de l'àrea financera. Actualment l'empresa busca inversors per millorar la plataforma i completar la xarxa de col·laboradors. Un grup d'estudiants de MBA d'Esade treballen en el prototipatge dels tours que s'oferiran a la web, i que costaran uns 140 euros.

A internet hi ha altres webs que ofereixen experiències locals, com Spottedbylocals i Minube, però cap s'ha especialitzat en el vessant social. Si el negoci funciona, les emprenedores volen expandir-ho a altres ciutats d'Europa.