JORDI SABATÉ

Facebook té por d'envellir

La xarxa social reconeix que perd usuaris joves, un fet que posa en perill la seva eficiència publicitària

Facebook té por d'envellir Zoom

Fa tres anys la mitjana d'edat a Facebook era de 36 anys; avui és de 40. Per contra, en les mateixes dates a Twitter l'usuari mitjà era home i tenia 39 anys; avui hi ha unes quantes dones més i la mitjana ha baixat a 37 anys. Aquestes dades es treuen d'un estudi recent de l'observatori Pew Center, que avalua periòdicament l'estructura social d'internet. ¿Ha envellit Facebook? ¿Se n'han anat els joves en massa de la xarxa social més popular per passar-se a les piulades de Twitter?

No exactament, ja que la major part dels joves que ara també utilitzen Twitter no han tancat el seu perfil a Facebook, tot i que l'actualitza cada cop menys.

Fugir dels adults

Les conclusions de l'estudi, però, han inquietat Mark Zukerberg i el seu entorn fins al punt que fa dues setmanes la direcció de Facebook va reconèixer públicament que estava perdent influència en l'estrat més jove de la població digital, és a dir, els joves d'entre 17 i 12 anys, l'edat més comuna d'ingrés a la xarxa.

Segons l'estudi, un dels inconvenients que té Facebook per als més joves no és tant la falta de privacitat -un dels arguments més recorreguts per criticar aquesta xarxa social- com l'excés de gent adulta, de la qual sospiten que pugui vigilar els seus comentaris i relacions.

Percentualment, segons el portal d'estadístiques digitals Pingdom, un 30% dels usuaris de Facebook té entre 45 i 54 anys, mentre que la franja d'edat entre els 18 i els 24 anys amb prou feines arriba al 10%. A Twitter, en canvi -que paradoxalment va néixer com una xarxa adulta-, les proporcions d'aquestes franges estan igualades i molt properes al 20%.

A més, a Twitter els adolescents poden exercir més control sobre la difusió dels seus missatges que a Facebook, de manera que mantenen alhora canals de comunicació públics i altres estrictament privats, com els missatges directes.

Twitter no és l'únic destí dels internautes més joves, sinó que es reparteixen per altres xarxes comunicatives com WhatsApp, Snapchat, Pinterest i YouTube, segons els estudis de les consultores The Futures Company i NetBase.

Xarxes d'influència

Aquesta última empresa fa un mes va fer una enquesta entre un miler de dones d'entre 18 i 24 anys dels EUA per saber quines eren les seves fonts de consulta digitals a l'hora de decidir quina roba compraven. El 85% va assegurar que la seva primera influència eren els blogs especialitzats d'autors independents.

La segona era la xarxa d'imatges Pinterest i en tercer lloc quedava Facebook, immediatament abans que la xarxa de fotografies Instagram, propietat de Facebook.

Precisament, informacions com la de NetBase són el que preocupa a Facebook. Si bé és cert que els joves d'aquestes edats no tenen poder adquisitiu, o el tenen molt limitat, Facebook tem perdre influència sobre els consumidors del futur. La consultora SocialCode va presentar el 2011 un estudi que reflectia que els usuaris de Facebook majors de 50 anys tenen un 30% més de probabilitat de fer clic en un anunci d'aquesta xarxa que els menors de 30 anys.

En canvi, aquests últims són molt més donats a compartir els continguts que els agraden, de manera que es fan difusors actius de la publicitat que apareix a Facebook, encara que no comprin directament en aquest canal. Així, la sortida gradual del jovent podria significar un empobriment molt important de l'eficiència publicitària de Facebook, els ingressos de la qual -2.750 milions de dòlars de benefici net el 2012- es deuen gairebé exclusivament als anuncis.

Oferta boja

Sens dubte és lògic que hi hagi preocupació a Facebook, i prova d'això va ser l'intent fa poc de neutralitzar l'aplicació de missatgeria per a mòbils Snapchat -favorita entre els adolescents nord-americans perquè els continguts compartits, molts dels quals fotografies, s'esborren automàticament del telèfon del destinatari assegurant una total privacitat de la conversa- a base de dòlars.

Segons algunes fonts, Facebook va fer una oferta formal al fundador de Snapchat -Evan Spiegel, un enginyer informàtic de 23 anys- per comprar el servei per 3.000 milions de dòlars. Spiegel la va rebutjar i encara que hi va haver un acord de silenci sobre l'intent de compra, va acabar filtrant-se. Qui és el boig? Zukerberg per haver ofert una suma tan gran o Spiegel per haver-la rebutjat?

El temps ho dirà. Una dada curiosa és que Spiegel té la mateixa edat que tenia Zukerberg quan va rebutjar l'oferta dels fundadors de Google perquè s'hi unís, si bé aleshores no hi ha havia tants diners pel mig. Precisament, hi ha fonts que asseguren que aquesta setmana Google també hauria provat de comprar Snapchat per 4.000 milions de dòlars, sense èxit.