ENTREVISTA
J. SABATÉ / FERRAN FORNÉ

Sergio Cortés: "Facebook és ideal per promocionar els teus negocis"

Com mana la tradició a Ciudad Real, Sergio Cortés va practicar l'handbol durant la infantesa. Va ser llavors quan, per primera vegada, va estar a prop de Catalunya, ja que el Granollers es va interessar per aquell aleví. Van passar els anys i Cortés es va fer enginyer industrial especialitzat en estructures, i per la seva inquietud va acabar a París, a l'estudi de Jean Nouvel. Ell va ser un dels encarregats de calcular el pes de les bigues de la torre Agbar, cosa que el va obligar a freqüentar Barcelona. Quan va tornar a Espanya no s'ho va pensar dues vegades i va fixar la seva residència a Catalunya, encara que per obligacions professionals hagi de passar mitja setmana a Madrid. Cortés també ensenya en diverses universitats i és promotor del programa Yuzz per a joves emprenedors del BBVA. Sergio Cortés és fundador de Cink i Social-Buy.  

"Facebook és ideal per promocionar els teus negocis"  Perfil Zoom

En temps de crisi el petit comerç desapareix dels carrers de les ciutats. El botiguer, puntal sociològic al nostre país, retrocedeix dramàticament. ¿Hi ha futur per a la petita botiga? Sí, però... als carrers de Facebook. Almenys això defensa Sergio Cortés, català de Ciudad Real i fundador de Cink i Social-Buy. Cortés explica en aquesta entrevista què és l' smart commerce i com pot ajudar el comerç minorista. També planteja els problemes de Facebook i les seves possibles solucions.

Acabes de fer una conferència sobre mercats long tail , una teoria que explica per què a internet la suma de les vendes de diversos productes minoritaris dóna més rendiment que la d'un producte majoritari. ¿No és un concepte passat de moda?

És veritat que la teoria de long tail és un fenomen de la internet del 2005. Però ara que tots tenim diversos perfils en xarxes socials i que hi expressem els nostres gustos i preferències, el long tail torna a agafar interès. Si barreges aquesta llarga cua de preferències minoritàries que tenim tots amb les estadístiques sobre quantes persones més coincideixen amb nosaltres, obtens dades molt valuoses sobre potencials mercats molt específics i que potser pensaves que no valia la pena explotar.

La teva empresa, Social-Buy, optimitza això?

Sí. T'ho explicaré amb un exemple: Spotify és long tail , pots escoltar coses que creus que només t'agraden a tu. Però resulta que aquestes cançons, que creus que són una extravagància teva, Facebook les comunica a tots els teus contactes a la xarxa. I passa que molts d'aquests amics de Facebook et diuen que els encanten algunes de les cançons. Descobreixes que no ets tan raret. Ara imagina't que una empresa discogràfica té accés a aquest mateix descobriment, i a més a més té un dels grups que més us agraden al seu catàleg. Des de Social-Buy proporcionem la tecnologia per descobrir aquests amics amb gustos afins.

Això sona a espiar l'usuari...

Tu tens uns perfils públics a Facebook, Google+, Twitter... i llevat que diguis el contrari hi expresses coses que poden ser llegides per altres usuaris. Tu decideixes el nivell de privacitat. Quan cliques "m'agrada" en un article, un blog, un producte o una recomanació estàs comunicant preferències.

Aquestes preferències es poden recollir en una estadística personalitzada...

I després comparar-la amb altres individus i definir mercats. Són dades valuoses per a l'empresa i per al consumidor, perquè l'una no malgasta recursos bombardejant dades apersones que no estan interessades en els seus productes i l'altre s'estalvia molta publicitat porqueria. És el que anomenem smart commerce.

¿L' smart commerce podria ser decisiu per animar el petit comerç a entrar a la xarxa d'una vegada per totes?

Jo crec que sí, a causa de tot el potencial que té aquesta economia de botiguers. I si hi sumes la geolocalització des del mòbil, ja poses d'una vegada per totes les coses al seu lloc. El cert és que a internet es pot trobar qualsevol cosa... llevat d'agulla i fil de cosir! En canvi, quan tens dades que diuen que hi ha molta gent necessitada d'un determinat fil i d'agulles, i resulta que tu vens això, t'adones que et val la pena passaral medi web.

I vosaltres els ajudeu a posar aquesta botiga a Facebook...

Proporcionem tot el que cal per posar un negoci minorista a Facebook: t'ajudem a definir des de la imatge gràfica fins al catàleg, i fins i tot la passarel·la de pagaments.

¿Ets dels que creuen que Facebook té més models de negoci que el de la publicitat?

Facebook és ideal per promocionar els teus negocis, és el carrer on han de ser les botigues, perquè és on hi ha la gent. Si ets a Facebook és com tenir la botiga a peu de carrer. Si no, és com ser en un primer pis.

¿Com s'expliquen els problemes de Facebook a la borsa?

Facebook necessita un expert de les finances al capdavant i Zuckerberg no ho és. Necessiten el seu Eric Schmidt, l'expresident de Google que va preparar l'empresa per sortir a borsa.