XARXES
JORDI SABATÉ

Facebook at Work: ¿xarxa social o gàbia laboral?

La plataforma per a empreses de Facebook aconsegueix amb el Royal Bank of Scotland el seu primer gran client i aixeca nombroses suspicàcies.

Facebook at Work: ¿xarxa social o gàbia laboral? Zoom

Des que es va anunciar la tardor passada, molts analistes han mirat de reüll Facebook at Work -un clon de la xarxa social pensat per utilitzar-se en entorns empresarials-. Es va llançar a principis d’any en fase pilot i pràcticament no ha sortit d’aquesta fase fins a l’anunci fa pocs dies que el Royal Bank of Scotland adoptava la plataforma per als seus 100.000 empleats. La idea és que al març ja hi hagi 30.000 treballadors seguint-se, dient el que els agrada i el que no dels altres, enviant missatges i parlant de tot.

Per a finals del 2016 s’espera que estiguin immersos en Facebook at Work els 100.000 empleats del banc. Per entendre’ns, no es tracta d’una versió de Facebook per perdre el temps durant les hores de feina enviant fotos de les vacances o compartint acudits o notícies llegides en mitjans digitals. Facebook at Work té una estructura gairebé idèntica a la de la xarxa social, però el seu objectiu és merament laboral.

Està pensada per tractar temes d’empresa i facilitar la comunicació tant entre departaments com entre diferents escales jeràrquiques, de manera que hi hagi més transparència i les idees flueixin en totes direccions, sempre pensant en el bé de l’empresa. També vol ser un pont amb el mur de Facebook dels clients del banc per poder donar-los un servei millor i vendre’ls nous productes. És a dir, és un pas més en les intencions de Mark Zuckerberg de menjar-se internet. Però, de totes maneres, no és una idea nova.

Facebook at Work arriba en un moment d’expansió de les xarxes corporatives, no a l’estil de LinkedIn sinó en la línia de Yammer o Slack: molt més centrades en la comunicació creuada entre treballadors i en la compartició d’arxius, estudis, etc., que a saber el currículum dels diferents contactes. Es tracta de facilitar les idees entre treballadors que estan separats físicament i estalviar desplaçaments i reunions.

No obstant això -i aquí és on els analistes mostren els seus recels-, a diferència de les altres plataformes esmentades, Facebook at Work presenta moltes més possibilitats d’ús i pot incitar més d’un empleat o directiu a confondre el seu compte personal de Facebook amb el corporatiu. Alex Wood, director de la revista digital The Memo, citava dimarts passat tres motius pels quals aquesta plataforma és una mala idea: dos incideixen en la confusió entre el compte personal i el laboral, amb les conseqüències professionals que això pot suposar.

El tercer es refereix a l’anomenada ansietat sociolaboral, que es va estrenar amb els telèfons BlackBerry i ja no ens ha abandonat, de manera que en l’era dels smartphones sempre estem localitzables per als nostres superiors. Segons Wood, la capacitat de tenir-nos controlats a tota hora es multiplicarà amb Facebook at Work fins a convertir aquest clon en una gàbia laboral. Tot el que diguem, fem o compartim ho sabrà l’empresa i la difusa línia que ara separa la nostra vida privada de la professional es difuminarà encara més.

La revista Fortune també incideix en aquest aspecte polèmic per als treballadors, però alhora adverteix que la càrrega d’informació que es posarà en mans de Facebook serà molt valuosa i que, per tant, les corporacions han de ser conscients que els seus secrets més íntims es poden creuar amb els d’altres empreses als servidors de la xarxa. Forbes també se suma a aquestes advertències i afegeix el perill de la temptació que suposa per als hackers la concentració d’informació en mans d’una sola empresa.

És cert que Facebook no és una petita companyia i que gaudeix dels millors nivells de seguretat, però ha sigut víctima repetidament d’atacs als seus servidors i de la revelació de dades íntimes dels seus usuaris, igual que altres gegants com Apple o Microsoft. En l’era digital ningú és lliure de la perícia dels ciberdelinqüents.

Finalment hi ha el tema de les fosques relacions de Facebook amb els diferents governs, sobretot el dels EUA. Què farà Zuckerberg si el president dels Estats Units li reclama dades d’una empresa sospitosa de cometre algun delicte o de ser poc fidel als interessos del país?