A FONS
ELENA FREIXA

La FP dual 'made in Germany' rescata la figura de l'aprenent

Empreses alemanyes importen a Catalunya el model de formació professional que potencia les pràctiques a la fàbrica i adequa els perfils a la demanda laboral del mercat

La FP dual 'made in Germany' rescata la figura de l'aprenent / XAVIER BERTRAL Zoom

La formació professional dual d'inspiració alemanya es desplega a Catalunya de la mà de centres de formació secundària i amb la complicitat de grans empreses (moltes de les quals originàries del país germànic, però algunes també autòctones) que aposten pel nou model.

La filosofia és aconseguir treballadors "fets a mida", especialitzats i que hagin passat gairebé tant temps a l'empresa (a la fàbrica) com a l'aula mentre es formaven en un nou ofici. L'ambició? Acabar tenint professionals amb perfils que s'ajusten millor a la demanda laboral del mercat o d'una empresa en concret.

D'exemples n'hi ha desenes. Els protagonitzen Nestlé a Girona, BASF i Repsol al clúster químic de Tarragona, la cadena de supermercats Aldi o Seat des del seu centre de formació de Barcelona.

Una de les experiències més recents l'ha engegat Siemens, que ha incorporat la primera fornada de deu estudiants de FP dual a la seva fàbrica de Cornellà de Llobregat. La multinacional fa 20 anys que va tancar l'escola d'aprenents a Catalunya, però ara ressuscita una figura "enyorada", segons explica el director de la planta, Francesc Espriu.

Els estudiants han acabat el primer curs de formació a l'IES Esteve Terradas de Cornellà i aquest estiu començaran l'estada a la fàbrica, que s'allargarà durant tot el curs lectiu vinent. Faran quatre hores diàries de feina a la fàbrica de motors de locomotora i cobraran 400 euros al mes mentre compatibilitzen els estudis al centre educatiu a la tarda.

Com Siemens, altres grans grups també treballen des de fa alguns anys en la FP dual. És rellevant la força amb què ha arrelat el model al clúster químic de Tarragona, on grans grups alemanys com Basf i l'espanyola Repsol tenen alumnes en aquestes condicions gràcies a la col·laboració amb l'IES Comte de Rius de Tarragona, que és el que ofereix la formació reglada als estudiants.

Seat emula VW

El fabricant automobilístic Seat també ha iniciat aquest curs la FP dual gairebé calcada a la que fa el grup Volkswagen a Alemanya. El gran valor de l'empresa és l'escola d'aprenents de Barcelona, d'on en surten més de 50 alumnes cada any.

El cas és singular perquè els estudiants que ingressen a l'escola ho fan des del primer moment com a treballadors de l'empresa, és a dir, firmant un contracte de formació i aprenentatge, encara que durant tot el primer curs cap trepitjarà la fàbrica.

La formació, a diferència dels dos anys tradicionals, s'estructura en tres cursos i un total de 4.650 hores de formació. La part pràctica suma més de 2.300 hores que l'estudiant passa a la fàbrica de Martorell. Després d'un primer curs al centre d'aprenents, el segon i tercer any es concentra a les pràctiques, fins al punt que l'alumne passa a tenir un calendari laboral com qualsevol altre treballador. "Es passarà la meitat de la setmana a l'escola i l'altra meitat a la planta", explica el responsable de formació de Seat, Manuel Moreno.

Durant tot el període de formació, l'estudiant rep un salari que és de 250 euros en 14 pagues el primer any, 420 euros el segon i 530 euros en l'últim curs, que és quan s'especialitza. "Al centre fem la FP de grau mitjà en mecanització, però d'allà en neixen després diferents oficis com el de matricer o conductors de màquines eines o motllistes", explica Moreno.

Salvant aquests casos protagonitzats per grans empreses, però, la fórmula més estesa en la FP dual que es fa a Catalunya és oferir beques-salaris als estudiants i no contractes de formació, tot i que el govern espanyol va ampliar les bonificacions fins al 100% per fer-lo més atractiu. En cas de fer fix el treballador un cop acaba la formació, la compensació a l'empresa arriba als 1.800 euros.