OPINIÓ
JORDI SABATÉ

Estimaràs els teus contactes com a tu mateix

En aquest país passen grans coses, coses que no passen en països molt més potents. Potser estem tocant fons com a economia, però hem d'estar orgullosos de la nostra creativitat i empenta. Un d'aquests grans esdeveniments és el naixement d'empreses com Bananity i Wineissocial. Totes dues surten avui en diferents seccions d'aquest Emprenem .

Totes dues són revolucionàries per diversos motius. El primer és que la seva màxima i la seva essència no és buscar un model de negoci basat en la publicitat o en el trànsit de dades, si més no de manera prioritària, sinó aconseguir gestionar la intel·ligència col·lectiva que es genera en la seva xarxa social perquè sigui útil als mateixos usuaris. La primera norma de Bananity és: estimaràs els teus bananeros (membres de la xarxa) de la mateixa manera que t'agradaria que t'estimessin a tu.

En altres paraules, l'objectiu d'aquesta xarxa no és altre que ser útil als seus membres. Serveix per a alguna cosa, Facebook? Potser ens comunica molt bé amb els nostres amics, però ¿fa alguna cosa més? Bananity consisteix a posar-hi el que odiem i el que estimem; el nostre perfil queda definit pels nostres gustos. Un cop determinats, el robot de Bananity els barreja amb els d'altres usuaris (els altres bananeros ) no per donar-los a les empreses que ens omplen de publicitat, sinó per obtenir conclusions que ens siguin útils per escollir millor llibres, pel·lícules, discos, restaurants, menús i qui sap si també la parella.

Bananity és una empresa catalana, com també ho és Wineissocial, una xarxa social d'amants del vi la comesa de la qual és ajudar-nos a escollir millor els vins que ens agraden gràcies a la intel·ligència de la mateixa xarxa. La combinació del nostre perfil de tast amb el d'altres membres de Wineissocial genera informació útil perquè un sommelier encerti en la recomanació del vi que pot cobrir les nostres expectatives. Estimaràs els teus contactes com a tu mateix.

Jordi Sabaté és analista tecnològic