PAULA SOLANAS

Estel Mallorquí:“Em deien que estava boja; no entenien per què els empleats havien de parar a fer estiraments”

Fundadora de biWel, ‘start-up’ de programes de salut empresarial

Estel Mallorquí:“Em deien que estava boja; no entenien per què els empleats havien de parar a fer estiraments” Zoom

Com és una empresa saludable? Bàsicament és aquella en què la cultura de l’empresa s’alinea amb les seves accions i l’actitud dels treballadors. La majoria d’empreses espanyoles i catalanes només compleixen amb la llei de prevenció, que les obliga a oferir una revisió mèdica anual. Però amb això no n’hi ha prou! Sembla que els empleats siguin màquines i no es té en compte que també has de treballar aspectes emocionals i socials. Hi ha molts treballadors amb dolors d’esquena que les empreses podrien prevenir fàcilment. Sobretot a la indústria, i part del sector serveis, hi ha feines que provoquen un deteriorament físic molt gran. Apliquem programes d’alimentació, exercici, risc cardiovascular...

A quins països això es gestiona més bé? Sobretot als Estats Units i en alguns països de Sud-amèrica, els interessa molt tenir treballadors actius. Després de fer les primeres proves pilot, vaig viatjar a l’Argentina i el Brasil per aprendre com ho aplicaven allà i estan molt avançats, sobretot perquè el culte al cos hi té més pes. Quan vaig tornar a Catalunya per importar-ho, em deien que estava boja i que això mai funcionaria aquí. No entenien per què els empleats havien de parar a fer estiraments en lloc de treballar. Per sort, als últims quatre anys hi ha hagut un canvi brutal i cada vegada ens fixem més en referents de fora. Ara estem en una tanda de finançament de 250.000 euros per fer el pas a la internacionalització.

Què en treuen les empreses? S’ha de prendre com una inversió i no pas com un cost. Pots posar un sofà, ampolles d’aigua gratuïtes o un gimnàs, però si l’empresa no té un compromís real, tot això no servirà de res. Per exemple, amb el grup farmacèutic Kern Pharma hem implantat un projecte d’exercici per reduir les baixes laborals per dolors musculars que demana només deu minuts al dia. En breu farem públic un estudi amb el retorn sobre la inversió i estem molt contents amb els resultats. A més, hem llançat una plataforma online que està connectada a dispositius wearables i dóna informació com ara les passes diàries, les calories cremades i les hores de son. És un Google Analytics de la salut de l’empresa.

Ara sou al viver d’empreses de Barcelona Activa. ¿Hi ha una visió diferent a les start-ups? Per estructura i també per cultura, la relació és més pròxima que a les grans empreses. Ens podem fixar molt més en les actituds dels treballadors i tractar-los de tu a tu. L’objectiu és que puguis sortir de l’empresa en el mateix estat que quan hi entres. El problema de les start-ups és que no tenim l’economia suficient per dur a terme programes més costosos.

Vas arrencar el projecte com a autònoma i posant-hi tots els estalvis. Sóc de Llagostera (Gironès) i després d’haver estudiat ciències de l’activitat física i l’esport a Barcelona me’n vaig haver de tornar a casa. Els inicis van ser molt artesanals. Em quedava a dormir als sofàs d’amics a Barcelona mentre tirava endavant el projecte i em vaig formar en gestió empresarial. Hi has d’afegir el fet de ser jove i inexperta, però encara hi ha força paternalisme en aquests cercles. El meu primer client va ser Foment del Treball i ara treballem amb empreses com Henkel, Red Eléctrica o Zurich. Esperem tancar aquest any amb una facturació de 250.000 euros.