NICOLA PADOVAN

Estar de moda: un problema

La moda. Quin fenomen més estrany! Un article o una tendència que funciona deixa de fer-ho en qüestió d'uns quants mesos, setmanes o dies. ¿Recordeu les muscleres dels anys 80? ¿O aquelles sabates de punxa que fotien mal només de mirar-les? Gran perill, la moda, i gran perill per a una empresa quan, ofuscada per aquesta mena d'èxit forassenyat, pren decisions pròpies d'un moment extraordinari que s'acabarà aviat. Ser una empresa de moda, identificada per una característica ben precisa del seu producte, ja sigui un dibuix, uns colors forts o, al contrari, grisosos, és un gran problema! El dia que, com per art de màgia, la gent canviï de gustos, els serà difícil als creadors de la marca fer canviar la percepció que el públic en té. Li ha passat a Custo Barcelona, a Benetton, i em temo que li està passant a Desigual, una empresa amb una imatge de producte massa definida. Quan està de moda ven el doble que les altres i, quan no, és dur tornar a la realitat. A Zara, en canvi, no la identifiquem amb res en concret.