Estalvia diners i energia fent autoestop virtual

Fesedit i Amovens promouen el cotxe compartit com una alternativa de transport sostenible dirigida a estudiants i treballadors d'empreses

La Cindy estudia a la Universitat de Girona i busca passatgers per omplir el seu cotxe de tornada cap a Santa Coloma de Farners. El trajecte té una distància de 29,14 km, un cost aproximat en benzina de 2,99 euros i que genera 5,85 kg de CO.

Anuncis com aquest apareixen cada dia a la web de Fesedit, una plataforma online per fomentar els viatges compartits creada fa poc més d'un any per un grup d'emprenedors de la UdG. Actualment, Fesedit compta amb una xarxa de mil usuaris, la majoria estudiants d'aquest centre, que resideixen a les comarques dels voltants. Com si es tractés de fer autoestop virtual, els estudiants entren a la web o a l'aplicació mòbil de Fesedit buscant una alternativa de desplaçament més econòmica, sostenible o ràpida que agafar el seu cotxe o el transport públic. Un cop trobada, conductor i passatger acorden el preu del trajecte i firmen un document legal en què certifiquen que tenen els papers del cotxe en regla i que l'empresa no es fa responsable del que pugui passar durant el viatge.

"La seguretat és el principal repte del car- pooling , reconeix Diego Hidalgo, fundador d'Amovens, una altra plataforma de viatges compartits, creada fa tres anys. Per evitar possibles fraus, Amovens ha implementat una sèrie d'aplicacions que permeten certificar la identitat, el número de telèfon o el correu electrònic de l'usuari. Amovens ja té més de 50.000 usuaris en tot l'Estat. Segons Hidalgo, el cost mitjà d'un trajecte compartit és de 5 cèntims d'euro per quilòmetre.

L'emprenedor ha enfocat el seu negoci a dissenyar plataformes de viatge compartit customitzades per empreses. Entre els seus clients hi ha el Banc Sabadell, amb oficines a Sant Cugat i Barcelona, que ha integrat Amovens a la seva intranet com un servei afegit per als seus treballadors. "Amovens va néixer com una resposta a tres reptes -diu Hidalgo-: la crisi, el canvi climàtic i la necessitat cada cop més gran de socialització. "Apostant per la mobilitat sostenible, les empreses milloren la seva imatge davant dels treballadors i, a sobre, s'estalvien places d'aparcament", afegeix Hidalgo. La majoria dels viatges acordats a través d'Amovens són trajectes de curta distància o aquells en què el transport públic no està ben resolt, com ara la ruta entre Madrid i València.

Amovens també obté ingressos gràcies a l'esponsorització de festivals musicals, com ara el Primavera Soundi el FIZ Zaragoza .

Per la seva banda, Fesedit té previst posar en marxa aquest mes un projecte pilot per oferir el servei de cotxe compartit als funcionaris de la Generalitat.