‘START-UPS’
JORDI VELERT

Espectadors de MotoGP amb la tele a les mans

Viuing capta 700.000 euros amb el seu projecte de distribuir televisors portàtils d’un sol ús en esdeveniments esportius i musicals

Espectadors de MotoGP amb la tele a les mans / ARA Zoom

“I la gent paga per això?” Marc Garcia, antic empleat de Yamaha, va convidar a les grades d’una carrera de motos el seu amic Sergio Palomino. La decepció per l’escassa visibilitat que tenien els va donar la idea: fabricar un televisor portàtil per rebre les imatges que podrien veure per la tele sense perdre’s l’emoció de viure-ho en directe.

Així va sorgir Viuing, una start-up barcelonina que ha aconseguit aixecar 700.000 euros en una ronda de finançament, abans i tot de tenir enllestit el producte. El dispositiu, fet de cartró, s’assembla per fora a la caràtula d’un cedé. Un cop l’obres, busca sol el senyal de retransmissió de l’esdeveniment i s’hi connecta.

“L’usuari no ha de fer res”, explica Garcia, director executiu de Viuing, que està negociant acords amb promotors d’esdeveniments, sobretot esportius, perquè els en cedeixin el senyal. “L’experiència ara està fragmentada, passa tot en un moment davant teu i després no en saps res més”, afegeix. Els ingressos dels televisors d’un sol ús vindran de les vendes -a 20 euros cada un, aproximadament- i de la publicitat. “Les marques s’hi estan interessant perquè es perfila molt l’usuari”, indica Garcia, que preveu sortir al mercat al setembre.

Bé amb el packaging o a través de bàners “no invasius”, per les pantalles de Viuing hi passaran noms com Repsol i Monster per a la MotoGP o Mastercard i Rolex per al torneig de golf PGA. “Els esdeveniments són moments d’excitació, si t’hi anuncies dispares amb rifle, no amb escopeta”, argumenta. Les dades dels estudis de mercat, detalla aquest emprenedor, mostren un 74% dels espectadors de MotoGP disposats a pagar entre 20 i 30 euros per una minipantalla com la que produiran. “Som conservadors i esperem vendre’n a un 5% o 8% del públic”, matisa.

Els minitelevisors que es posaran en circulació al setembre, amb una autonomia de sis hores, no seran recarregables. “Construir un dispositiu reciclable ens doblaria el preu i ens suposaria una barrera d’entrada”, explica Garcia. “Cobrirem esdeveniments a què s’acudeix de tant en tant”, afirma, de manera que admet que no es pot demanar a un espectador de futbol “que pagui 15 euros cada dues setmanes”. Les miniteles, de 235 grams, serviran, a més a més, com a record per als espectadors dels esdeveniments. “Si vas a un concert de Bruce Springsteen, al packaging hi apareixerà ell i World Tour Barcelona i els fans se’l quedaran com un record”, preveu.

Les possibilitats de Viuing encara estan per inventar-se: es podria proveir d’informació els espectadors, els protagonistes els saludarien… Però, superada la part tecnològica i assolit el finançament, el repte serà la distribució, reconeix el cofundador de l’empresa. Segons detalla, un diumenge a Montmeló s’hi poden concentrar 20.000 espectadors: “Com entregues 5.000 dispositius?” Potser mitjançant taquilles, o amb carpes perquè els recullin els usuaris que els hagin comprat per internet.

Quan el 2012 van tenir la pensada, el Marc i el Sergio eren aliens a tot l’ecosistema emprenedor que s’ha implicat en el projecte. L’empresa, formada per sis treballadors, comparteix seu amb l’agència de publicitat Manifiesto, que fa campanyes per a Mattel i Cinesa, entre d’altres. Entre el juliol i l’octubre passats van passar per l’acceleradora Connector. “Vam començar amb business angels, amb tiquets de 10.000 a 14.000 euros, i de seguida van venir els grossos”, relata Garcia, que comparteix amb Palomino el 64% de la propietat de Viuing. El principal inversor, Inveready, és l’únic “amb veu i vot” al consell d’administració, detalla.

La prioritat de Viuing és produir moltes unitats de producte per rebaixar-ne els costos, i l’any vinent arribaran models nous, amb més d’un ús. L’objectiu, malgrat la prudència dels impulsors, és “ser referència en distribució d’imatges en recintes d’esdeveniments”. A curt termini esperen acabar el 2016 havent arribat a acords amb tres promotors. Viuing ha sigut reconegut amb diversos guardons, com ara el premi Fem Indústria del Col·legi d’Enginyers Industrials. També són, com apunten amb orgull, “una de les vuit start-ups prometedores d’Europa” per a Eweb. Per això, Garcia qualifica el producte de “disruptiu” -no s’assembla a cap dispositiu a la venda- i busca adaptar-lo “als inputs de cada dia”. De moment, ja han cobert despeses.