OCUPACIÓ
JORDI SABATÉ

A la conquesta d’un lloc de treball a través del mòbil

Han sorgit a Espanya nombroses aplicacions pioneres en la recerca de feina utilitzant l’‘smartphone’

Espanya és el bressol d'una multitud de nous projectes per buscar feina. / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Crisi, atur, un mercat mòbil molt consolidat i una certa experiència exitosa en el desenvolupament de serveis digitals són quatre ingredients característics de l’estat espanyol. A això s’hi podria sumar una llarga tradició en l’ús dels anuncis classificats -tant en diaris com en revistes especialitzades- per comprar i vendre tota mena de coses i serveis.

La crisi i l’atur fan del país un excel·lent camp de proves per assajar nous formats per oferir i trobar feina i, de fet, alguns dels primers portals per buscar feina a internet van néixer aquí, com és el cas d’Infoempleo o Infojobs. Van tenir el seu moment de glòria després de la crisi del 2000, però no van saber respondre a la del 2008, no per una qüestió de model de negoci, sinó potser de suport: no van tenir en compte que els joves d’avui fan servir més el telèfon que l’ordinador.

Ara arriba una nova fornada de propostes que centren la recerca de feina en el mòbil, un lloc en el qual oferta i demanda se citen dins d’aplicacions especialment dissenyades perquè sigui igual de fàcil observar els perfils que trobar la feina que s’adeqüi a cada persona. Es tracta de start-ups nascudes arran de la necessitat de centenars de milers de joves que estan a l’atur i fan servir profusament els seus mòbils per comunicar-se.

Ells han sigut els conillets d’Índies d’aplicacions com Guudjob, fundada per dos emprenedors madrilenys l’any 2014 i pionera en l’exploració del telèfon com a suport de la recerca de feina. Guudjob, batejada per la premsa com “el TripAdvisor dels professionals”, va rebre en el seu primer any nombrosos premis i ara es prepara per aterrar a Mèxic amb un finançament de mig milió d’euros.

La seva filosofia era posar en contacte persones que necessitaven algú per a una tasca concreta amb d’altres de capacitades per fer-la, en un entorn en què predominaven les ocupacions temporals i per objectius, una tònica freqüent en la majoria de les aplicacions. Posteriorment va aparèixer Job Today, una aplicació que, si bé està situada a Luxemburg, ha triomfat especialment a Barcelona i Madrid, amb més de 10.000 contractes tancats en un any.

Ara, amb una injecció de gairebé nou milions de dòlars del fons nord-americà Accel Partners, Job Today es prepara per consolidar-se a l’Estat i expandir-se a la resta d’Europa, on aquest tipus d’aplicacions no són tan usuals. De moment, lluita pel primer lloc a Espanya contra Corner Job i, gràcies a la seva associació amb Atresmedia, apareix contínuament als espais publicitaris de les emissores d’aquesta cadena: Antena 3 i La Sexta.

Precisament la història de Corner Job corre inversa a la de Job Today, ja que es tracta d’una empresa llançada pels fundadors de Wallapop des de Barcelona, però que ha tingut el seu camp de proves i rodatge a Itàlia i França. La filosofia de totes dues és la mateixa: explotar el treball temporal des del mòbil, ja que aquest aparell permet tancar contractacions amb gran rapidesa i sense gaires traves, ni administratives ni de processos de selecció.

Corner Job, que ja s’ha assentat també a Espanya i Mèxic i mira cap als EUA, ha rebut més de deu milions de dòlars de finançament de diversos fons, entre els quals hi ha Antai Business Angels (un fons-incubadora creat pels cofundadors de Wallapop), el grup mediàtic Mediaset, Sabadell Venture, Bonsai Venture i Caixa Capital Risc. L’acord amb Mediaset implica una presència constant en les emissores de televisió Cuatro i Telecinco, mitjançant anuncis, així com en les emissores italianes del grup.

Altres aplicacions han nascut del reciclatge amb èxit d’antigues pàgines web d’ocupació per adaptar-se als nous temps: públic jove, ocupacions precàries i gestió ràpida des del telèfon intel·ligent. Un exemple d’això és InfoJobs, propietat del grup noruec Schibsted, els responsables del qual asseguren que el 72% dels 32 milions de pàgines vistes mensuals procedeixen ja de suports mòbils. Schibsted estudia ara estendre aquest model a altres països.

Un altre servei reciclat al mòbil és Jobandtalent, fundada el 2009 a Madrid, que va rebre a finals de l’any passat 23 milions d’euros amb l’objectiu de consolidar-se al Regne Unit i Mèxic, i expandir-se als EUA, Colòmbia i Xile. Entre els seus inversors hi ha fons de capital risc com Kibo Ventures o la Fundación José Manuel Entrecanales.

Finalment, l’últim d’arribar és Zeebe Jobs, una start-up catalana que enfoca el procés de recerca de feina de la mateixa manera que ho fa Tinder amb les parelles. És l’anomenat matching, i consisteix en l’ajust màxim de perfils, amb independència del currículum. El seu objectiu és que oferent i demandant es coneguin prou des del telèfon per saber si poden encaixar les seves personalitats en la col·laboració mútua, substituint així el procés de selecció.