NOVES IDEES

Escollir el millor software sense pagar un consultor

L'emprenedor tecnològic Lluís Soler-Gomis ha creat una plataforma web que a partir d'un senzill formulari identifica el software que s'adapta millor a les necessitats d'una pime. El servei és gratuït i suposa un estalvi de temps i diners a l'hora d'escollir i implementar un nou programari.

Lluís Soler-Gomis va començar a emprendre fa deu anys, poc després d'acabar un MBA, sempre en projectes tecnològics i digitals. La seva primera empresa va ser IDTrack, especialitzada en divulgació de tecnologies d'identificació segura (RFID), com per exemple les que s'utilitzen en el Teletac, i sistemes de traçabilitat per al sector alimentari, logístic i farmacèutic, entre d'altres. Durant tots aquests anys, Soler es va adonar que moltes empreses li trucaven per demanar-li consell sobre quin software havien d'instal·lar-se per millorar la gestió de l'emmagatzematge o resoldre altres aspectes logístics, i se li va acudir que podia crear una web on els seus clients poguessin trobar una resposta de manera immediata, sense haver de contractar un consultor. Així va néixer Busco el Mejor, una plataforma online que indica a l'usuari quin és el software que s'ajusta millor a les seves necessitats entre una xarxa de 75 proveïdors de programari de tot el món. El filtre s'activa a partir de l'encreuament de les dades introduïdes per l'usuari en un formulari inicial -sector empresarial, facturació anual, nombre de persones que utilitzaran el programa- i una sèrie de variables associades a cada software. L'informe és gratuït i s'obté en menys de 2 minuts.

Adéu al consultor

"La idea era escurçar el temps i els recursos que les pimes dediquen a escollir el software", explica Soler, que va estar dos anys treballant en la programació de la plataforma abans de llançar-la al mercat, a principis d'aquest any. La plataforma gestiona una base de dades de 75 proveïdors -incloent-hi els més grans, com SAP i Oracle, a programari lliure o basat en el núvol-, classificats segons la seva funcionalitat (màrqueting i vendes, recursos humans, Magatzem, gestió...) i sector, en el cas que estiguin especialitzats. "Pot haver-hi solucions molt bones per al tèxtil que no ho siguin per a l'alimentari", aclareix Soler. L'eficàcia dels programes també varia segons el volum de negoci de l'empresa o el nombre de persones que els utilitzaran, o si necessita aplicació mòbil, per exemple. "La nostra eina busca, compara i elabora un rànquing de programes segons el seu percentatge d'adequació a les necessitats de l'usuari, gratuïtament", explica l'emprenedor. Els ingressos de la plataforma provenen dels contactes establerts entre l'usuari i el proveïdor de software, en el cas que el primer mostri interès en algun.L'emprenedor espera tancar l'any 2013 amb 250 contactes i de cara al 2014 triplicar aquesta xifra. "De tots els projectes que he engegat fins ara, estic convençut que aquest és el que té més sortida", afirma. Una alternativa a Busco el Mejor seria invertir moltes hores en recerca o contractar una consultoria tecnològica, "però amb la crisi moltes pimes no tenen prou recursos per pagar aquest servei" , diu Soler, que ha invertit prop de 80.000 euros en el desenvolupament de la plataforma.

Comparador

Un altre objectiu és doblar el nombre de proveïdors adscrits a la web i ampliar les categories de programari existents, com per exemple els de hosting i de gestió d' e-commerce . Més del 50% dels contactes provenen d'empreses petites o pimes, i un 15% són d'empreses grans que amb la crisi "han patit retallades en els recursos per gastar en consultoria", diu Soler.

En el projecte hi treballen cinc persones, entre programadors, comercials i el responsable de SEO (Search Engine Optimization), una eina clau per assegurar el bon posicionament del comparador a Google i altres buscadors d'internet.

El fet de ser un negoci online els ha permès entrar "sense voler" en el mercat llatinoamericà, diu Soler. La web té usuaris, entre d'altres, de l'Argentina, Xile, Mèxic, Panamà i Colòmbia, d'on provenen almenys un 25% dels contactes realitzats en els últims mesos amb proveïdors de CRM, un tipus de software de gestió de clients. De cara a l'any que ve han decidit prendre mesures més concretes per penetrar en aquest mercat.