PAULA SOLANAS

Ernesto Bernadó: "Fins i tot els bancs s’han posat les piles amb el ‘big data’"

Director de ‘business analytics’ de Beabloo, empresa de màrqueting digital

Ernesto Bernadó«Fins i tot els bancs s’han  posat les piles amb el ‘big data’» / CRISTINA CALDERER Zoom

Aquesta setmana heu participat en el congrés Big Data Barcelona per explicar la vostra solució davant un dels grans maldecaps de qualsevol empresa: entendre el seu consumidor. Quina és la clau?

La nostra idea és aplicar el coneixement de l’analítica web a les botigues físiques. Al món del comerç minorista li falta informació sobre el comportament dels seus usuaris: quines zones visiten, amb quina freqüència hi entren, quanta estona hi són… Si les empreses apliquen noves campanyes han de poder veure de manera objectiva quin és l’abans i el després. Ningú pensaria mai obrir una web sense analitzar les dades que se’n poden extreure. ¿Per què hauria de ser diferent al món físic?

Quines tecnologies apliqueu per extreure tota aquesta informació?

Fem servir els senyals wifi que emeten els telèfons mòbils quan estan buscant una xarxa oberta, que ens permeten detectar el patró dels usuaris. Cada smartphone té una direcció MAC, una mena de matrícula única, que ens permet identificar on és. Al marge d’això, fem servir sensors de vídeo per definir característiques més concretes. Per exemple, podem saber la franja d’edat i el gènere de l’usuari o detectar quines parts de l’aparador li han cridat més l’atenció.

El big data ha obert un debat sobre la privacitat. ¿Com podeu garantir l’anonimat dels clients que escanegeu?

Nosaltres només fem servir la informació de manera agregada. No ens serveix per a res seguir els usuaris ni tampoc els nostres clients. El que busquem és oferir un patró sobre comportaments, no detalls concrets. De totes maneres, per això hi ha les lleis i les complim, perquè ens hi juguem el negoci.

I a les empreses els interessa?

Les empreses volen posar-se al dia. I el concepte no només atreu el món del comerç minorista: entre els nostres clients hi ha aeroports, casinos, hotels… Fins i tot la banca s’ha posat les piles. A més, ens hem diferenciat en el sector de les cartelleres digitals, que permeten tenir anuncis que van variant en funció de la persona que els mira. Si és una dona potser li mostrarà una faldilla, però la imatge canviarà a una americana si passa un home per davant. Això obre una nova dimensió en la interacció amb els clients que les empreses volen aprofitar.

L’any passat vau facturar 1,4 milions, el gegant japonès de telecomunicacions Softbank acaba d’invertir 8 milions a Beabloo i heu passat de 15 treballadors a 50 en menys d’un any. Quin és el següent pas?

Softbank no només ens ha donat una empenta financera, sinó que ens ha introduït en el seu teixit empresarial. Això és clau perquè ens ha permès accedir a empreses amb les quals no havíem ni somiat poder fer negocis. Ara ens volem expandir al Sud-est Asiàtic, és un mercat amb un potencial enorme i de moment hi estem tenint molt bona acollida.

Sembla que la revolució de les dades tot just acaba d’esclatar. Quin és el futur del sector?

Encara estem a la prehistòria del que podem arribar a fer amb el big data, en els pròxims anys hi haurà una evolució molt ràpida. Apareixen noves tecnologies contínuament; ara estem apostant pels beacons, uns sensors que envien ofertes i suggeriments als usuaris just quan són a la botiga a través d’una aplicació. Aquestes tendències mostren que el món offline i l’ online cada vegada estan més a prop.