‘E-COMMERCE’
DANI SÁNCHEZ UGART

“Enviarem els paquets al client en 30 minuts”

El cap del programa de drons d’Amazon, Sean Cassidy, és optimista sobre el futur dels enviaments ràpids, tot i admetre que cal un canvi legal

Sean Cassidy, cap del programa de drons d'Amazon / JAVIER BARBANCHO Zoom

Quan Amazon va anunciar el 2013 -en un programa de màxima audiència als EUA i a les portes del Black Friday- que estudiava la possibilitat d’enviar paquets amb drons, tothom va aplaudir l’anunci com un bon moviment de màrqueting. Però pocs pensaven que l’empresa apostaria tan fort per aquest projecte. L’expilot Sean Cassidy és el director del projecte i ofereix a l’ARA la seva primera entrevista a Europa.

Per què servirà enviar les coses amb drons? Prime Air és un sistema d’enviament del futur, amb l’objectiu d’enviar un paquet als clients en 30 minuts o menys. Tinc un amic espanyol, el Roberto, que té dos fills petits, un de 5 mesos i un de 20 mesos. Un dia el Roberto és a casa seva i s’adona que no té cap xumet a casa i el fill petit, el Jaime, en necessita un. Ell pot anar a la nostra web i tenir un xumet a casa en 30 minuts o menys, gràcies a la innovació.

Quan creu que serà una realitat? No faig previsions. Estem fent prototips i tenim vehicles meravellosos, però calen també les normes i les regulacions.

Serà en grans ciutats? Podria ser en ciutats o en àrees menys denses. Hem de trobar un lloc on puguem demostrar que es pot fer de manera segura.

Quanta gent treballa en el projecte? No podem dir-ho, però treballen en un gran nombre de localitzacions, inclosa Europa. Tenim un equip brutal de persones treballant en aquest projecte. Hi ha l’enginyer que va dissenyar l’ala del Boeing 787 o un astronauta que va venir de la NASA.

Suposo que d’inversió no cal ni que pregunti. No. No tinc la llibertat de parlar d’això.

Ara tenen grans magatzems logístics, però no estan a prop de tots els clients. Com arribaran a casa del client en 30 minuts? La xarxa canvia constantment. La manera com les coses són ara potser no és com seran d’aquí un any. Potser hi haurà altres opcions.

¿Parla de la xarxa de petites botigues com la que obriran a Barcelona? El que estem fent és afegir un altre canal d’enviament. Necessitem un lloc d’on agafar el producte per enviar-lo en 30 minuts; la nostra empresa sempre busca oportunitats logístiques i aquesta és simplement una altra proposta de valor afegit. I en dóna de moltes maneres, de valor afegit: evita que els clients hagin d’agafar el cotxe, evita que hi hagi una furgoneta enviant un paquet. És un vehicle verd que funciona amb bateries. Ens ajuda a reduir congestió i emissions de CO 2.

Quant hi ha de realitat en el projecte? El vehicle el tenim i vola. Tenim molts prototips que hem provat i continuarem refinant la qualitat. El projecte és molt real.

¿Hi ha un pilot darrere de cada dron? Aspirem a tenir un sistema automatitzat. Tindries una persona monitoritzant el sistema per estar segurs que tot funciona, però no una persona controlant cada vehicle. L’automatització és bona tant per eficiència com per seguretat.

¿És possible ara mateix? ¿Les proves que fan ja són sense pilot? No expliquem els detalls de l’operació, però les proves són molt automatitzades.

Les lleis encara no permeten aquest nivell d’automatització. L’important en termes de regulació és que volen garantir la seguretat. I el que veiem ara és un moviment cap a la regulació basada en el rendiment, que el que fa és analitzar els resultats i demanar unes garanties de seguretat. Però la manera com arribis a aconseguir-ho, sigui amb pilot o sense, no és la part més important.

Al vídeo de demostració es veu com el dron aterra al jardí d’una casa. A Espanya molt poca gent té jardí a casa. ¿He d’imaginar-me un dron picant a la finestra del meu pis? [Riu.] No ho crec. Tenim gent molt intel·ligent treballant-hi. Alguns en ambients més residencials i altres en urbans. Hi ha més respostes allà fora de les que creus.

Alguna pista? Tan aviat com comencem a fer-ho et contactarem! És cert que necessitem un lloc segur per aterrar, estem mirant moltes opcions i hi ha molts prototips de drons que poden funcionar en altres entorns.

Com evitaran els brètols? El dron vola de manera vertical i està gran part del vol a molta altura. A més, hi haurà alguna característica per detectar gent que el vulgui agafar.

¿Serà molt car per al client? Per sort la meva feina és només desenvolupar els vehicles. Deixaré el tema dels preus a la gent de màrqueting i logística.

Però caldrà un canvi de lleis. Bé, les lleis ja estan canviant a Europa.

Fa poc hi va haver un problema entre un avió d’Air France i un dron, i hi ha molta preocupació entre la població i sobretot entre els pilots. Està fonamentada? Nosaltres ens agafem la seguretat molt seriosament. Han de passar dues coses abans que tinguis els drons volant: restriccions d’altitud i també d’equipament, que exigeixin que els vehicles siguin independentment segurs i puguin evitar situacions de perill per ells mateixos, a més de comunicar-se entre ells.

¿Coexistirà l’antic model de vendes o l’objectiu d’Amazon és substituir-lo pels drons? L’objectiu és donar opcions als clients. Volem crear un nou canal.