Enviar missatges a familiars i amics després de morir

Enviar missatges  a familiars i amics després de morir / XAVIER BERTRAL Zoom

Fa tres anys, Vincenzo Rusciano, un napolità resident a Barcelona, treballava a Sant Cugat i havia de desplaçar-se cada dia en moto. Moltes vegades, de camí a la feina, pensava: "Què passaria si ara tingués un accident i em matés?" La por a morir lluny d'Itàlia i no poder acomiadar-se dels seus -un pensament que també li venia sovint al cap mentre feia classes de submarinisme- va impulsar Rusciano a muntar una plataforma web gratuïta on la gent pogués escriure missatges a coneguts i familiars amb la seguretat que només arribarien al seu destinatari un cop estiguessin morts.

Por a la mort

"Hi ha una por psicològica a assumir la nostra mort i per això ens guardem les coses que volem dir. Internet et permet ser anònim, ningú sap què i a qui estàs escrivint", explica Rusciano, fundador i CEO de Heavenote. La plataforma, operativa des del mes de març, ofereix als usuaris l'oportunitat d'emmagatzemar en el núvol missatges de tot tipus -"Des de «T'estimo molt, àvia» fins a «Germanet, trobaràs 8 milions d'euros sota el matalàs»", diu Rusciano"- i enviar-los al destinatari en el moment que confirma la seva defunció.

Per al desenvolupament del projecte, Rusciano, expert en publicitat i màrqueting online , es va associar amb un programador italià, Livio Pedretti, a qui va conèixer fa dos estius en un viatge a Turquia. "Tots dos estàvem buscant feina i vam apostar per emprendre junts", diu Rusciano. A finals del 2013 ja tenien desenvolupada la versió beta de la plataforma.

Encara estàs viu?

Per una banda, Heavenote ofereix un servei gratuït, programat perquè pregunti per e-mail a l'usuari amb una freqüència concreta (determinada per l'usuari) si encara està viu. Si l'usuari no respon en el temps establert, el programa el dóna per mort i envia automàticament els missatges per correu electrònic als seus destinataris. "En principi el sistema també detecta si el correu ha anat a l'spam , però jo em moro una vegada per setmana per saber si funciona", bromeja Rusciano.

Amb el servei Premium, pel qual l'usuari paga una quota anual, el marge d'error es minimitza. El programa només s'activa (és a dir, el dóna per mort) quan s'introdueix un codi de seguretat que l'usuari ha comunicat prèviament a una persona de confiança.

Heavenote té altres competidors, com Legacylocker.com, Aftersteps o Perpetu.co, "però la majoria només estan disponibles en anglès i no ofereixen el servei gratuït", diu Rusciano. Tampoc ofereixen l'opció de penjar fotografies en els missatges, assegura l'emprenedor.

Publicitat a la xarxa

L'altra font principal d'ingressos per a Heavenote és la publicitat a internet, principalment a partir del serveiAdSensede Google. "Oferim a les empreses la possibilitat d'arribar a una segmentació específica", diu Rusciano. Heavenote va dirigida a un públic objectiu molt concret, com militars, practicants d'esport de risc, immigrants, grups religiosos i malalts abans de sotmetre's a una operació quirúrgica.

Al juny, Heavenote va quedar finalista en el concurs de start-ups Betapitch a Barcelona i esperen sobrepassar els 1.500 usuaris abans d'acabar l'any. L'empresa està domiciliada a Londres, "on és menys costós constituir una start-up que a Barcelona: ja no s'ha de pagar impostos fins que comences a facturar, i és més fàcil trobar business angels ", explica l'italià.

L'equip compta amb quatre col·laboradors estrangers que treballen per poder oferir el servei en portuguès, xinès, japonès i portuguès, a part d'anglès i espanyol.

Actualment esperen atreure una ronda d'inversió per poder llançar una campanya de comunicació a les xarxes socials i potenciar el seu posicionament en els cercadors. En el futur també volen incloure un servei de gestió de comptes inactius similar al de Google.