A FONS
TANYA MOHN / THE NEW YORK TIMES

Enganxats a la feina per culpa del mòbil

Diverses companyies han iniciat campanyes dirigides a limitar les hores que els seus treballadors dediquen a la feina a través del mòbil d'empresa

Els 'smartphones' ens fan disponibles les 24 hores / DAVID BORRAT Zoom

Aquesta època de l'any convida a fer propòsits de canvis de conducta, encara que normalment es limitin a temes com ara fer més exercici o fumar menys. Algunes empreses han començat a adoptar polítiques adreçades a deslligar els treballadors dels seus aparells electrònics.

Atos, una multinacional de les tecnologies de la informació, pretén que els correus electrònics entre els seus treballadors quedin eradicats cap a finals del 2013 i a canvi té el propòsit de fomentar la comunicació personal. Des de l'1 de gener, al Daimler, el fabricant d'automòbils alemany, tots els correus electrònics adreçats als treballadors durant les vacances són esborrats automàticament, perquè quan tornin no es trobin una safata d'entrada plena d'e-mails. Un missatge automàtic notificarà al remitent la persona de l'empresa que gestiona temporalment el correu electrònic del treballador.

Desconnectar

No es pot esperar que tothom estigui pendent dels mòbils a qualsevol hora del dia o de la nit. És important "desconnectar" i invertir en períodes de silenci després de la feina, "fins i tot si estàs viatjant per negocis", explica Sabrina Schrimpf, portaveu de Daimler, en referència a l'informe publicat recentment per l'empresa sobre com conciliar la vida privada i laboral dels treballadors.

Desconnectar pot ser molt més difícil per als que viatgen per negocis, ja que sovint treballen travessant diferents zones horàries. Es dóna l'efecte multiplicador, explica Leslie A. Perlow, catedràtica de lideratge a Harvard Business School i autora de Sleeping with your smartphone . "És gent que vola de nit i envia correus electrònics als col·legues" que esperen desperts, disposats a contestar.

Més productius?

En un estudi dut a terme per l'Internet and American Life del Pew Research Center, es feia notar que si bé es valoren els telèfons mòbils com una manera de mantenir la persona productiva, això d'estar disponible en tot moment té els seus inconvenients. L'estudi revela que el 44% de propietaris de mòbils als EUA han dormit amb el telèfon al costat del llit i que el 67% han experimentat "sons fantasma", i que miren el mòbil fins i tot quan no truca ni vibra. Amb tot, la proporció d'usuaris de mòbils que diuen que "podrien viure sense" ha pujat, d'un 29% el 2006 a un 37%.

Sam Chapman, conseller delegat d'Empower Public Relations de Chicago, diu que ha arribat a sentir vibracions fantasma i que sovint ha llegit i ha enviat correus electrònics des de la BlackBerry al llarg de la nit. Dormia malament, es llevava poc fresc als matins i es considerava un addicte, diu. "Volia estar segur que el que em passava a mi no els passava als meus treballadors", explica Chapman.

Per això, va adoptar el que ell anomena una política d'apagada de BlackBerrys. Tant ell com les 20 persones al seu càrrec desconnecten les BlackBerrys de les sis de la tarda a les sis del matí entre setmana, i les desconnecten del tot per temes de feina els caps de setmana, amb comptadíssimes excepcions. "Si he descansat bé, arribo a la feina amb ganes, m'hi poso de valent, i en acabat paro i em converteixo en un ésser humà", afegeix Chapman.

Aquest règim també el manté quan viatja, i afirma que tot plegat ha millorat la productivitat de l'empresa. Perlow està d'acord que les empreses podrien millorar els beneficis si fomentessin que els treballadors desconnectin els aparells de tant en tant.

"Estar sempre activat perjudica la productivitat", afirma l'experta de Harvard. Tot i així, no sempre és fàcil. Quan Michelle Barry, Mark Jacobsen i un tercer soci van crear Centric Brand Anthropology, una consultora de cultura de marca, van voler examinar el tema a fons.

"Des del principi, una de les nostres grans prioritats és trobar un bon equilibri entre feina i vida -explica Jacobsen, director creatiu de Centric-. Però hem trobat que això és molt difícil de fer quan es treballa amb clients multinacionals", que sovint exigeixen viatjar internacionalment i tenir una disponibilitat constant.

Ser una start-up agreuja encara més els reptes. "El fet que puguis enviar un correu electrònic a les dues de la matinada no vol dir que això estigui bé", afegeix Jacobsen.

A Centric animen els treballadors que abans de viatjar ho deixin tot preparat: que designin un company que els pugui substituir, que informin els clients del seu pla de viatge, que avisin que el contacte pot ser esporàdic i que intentin evitar dates límit immediatament després de tornar a la feina. També es fomenta que els treballadors s'emportin la parella en projectes de llarga durada i que incorporin temps d'inactivitat, segons afirma Barry, presidenta i consellera delegada de l'empresa. Quan ha de viatjar, Barry explica: "Em faig el propòsit de no quedar-me tota la nit contestant correus electrònics", i ho limita a uns 30 minuts. Fora d'hores, les idees les anota en un paper.

Alliberar pes de feina

No hi ha dades fiables sobre el nombre d'empreses que segueixen polítiques restrictives sobre l'ús d'aparells electrònics fora de l'oficina. "Les empreses que conec fomenten activament que els treballadors estiguin connectats fora d'hores i els caps de setmana", explica Dennis J. Garritan, soci de Palmer Hill Capital i expert vinculat a la Harvard Business School.

"Es considera avantatjós per a les dues parts", afirma Garritan, ja que els treballadors estan al dia del que passa i se senten menys desbordats quan tornen al despatx. I l'empresa se'n beneficia perquè els treballadors estan més implicats i són més productius fins i tot quan són fora.

Wayne Rivers, president de Family Business Institute, una empresa d'assessoria de Raleigh, Carolina del Nord, afirma que moltes empreses "valoren els treballadors que contesten els mòbils a la una de la matinada". En molts casos, és el mateix treballador qui "gestiona els temes del seu equilibri vital i posa en marxa la disciplina necessària per evitar el cansament o la síndrome d'esgotament professional".

"N'hi diuen CrackBerry i amb raó", explica Christopher R. Bennett, executiu del Banc Mundial, que es va negar a tenir una BlackBerry quan n'hi van oferir una fa uns anys. "El que jo observo en els meus companys que tenen una BlackBerry -diu- és que arran de les pressions de la feina, sobretot pel fet que funcionem en diferents zones horàries, n'estan contínuament pendents i no paren de contestar correus electrònics. A casa. Mentre sopen. Al gimnàs. Els caps de setmana. No desconnecten mai. Com que jo sóc molt addictiu de mena, no en vaig voler".

Stuart Fisher, cap de la unitat d'assessorament sobre estrès personal i laboral del Banc Mundial, explica que si bé el banc no té una política oficial que restringeixi l'ús d'aparells electrònics fora de les hores de feina i que no havia detectat que això fos cap problema, ell considera el tema dins un context més ampli de promoure un equilibri saludable entre feina i vida. "És imperatiu que cadascú dediqui prou temps a ell mateix", afirma Fisher. Amb tot, pel que fa a una organització global, afegeix: "Un ràpid accés al personal és crític. No només per assegurar l'èxit de les diverses missions, sinó també perquè molts dels nostres empleats viatgen a entorns remots i potencialment perillosos".

"No es tracta de deixar el mòbil", diu Sherry Turkle, experta del Massachusetts Institute of Tecnnology, amb seu a Boston. "Cal fer com amb el menjar. Fer una dieta digital i preguntar-nos quines són les opcions més saludables", conclou Turkle.