VICENÇ MOLINÉ

Emprenedor Per tradició familiar

Emprenedor  Per tradició familiar / ANTHONY GARNER Zoom

Llicenciat en enginyeria industrial, va treballar set anys com a consultor estratègic abans de decidir-se a llançar Privalia i revolucionar el sector de l’‘e-commerce’ al nostre país

Amb 18 anys poc es podia imaginar Lucas Carné que seria un dels fundadors de Privalia, la web que ha revolucionat l’ e-commerce a Espanya. En aquella època Carné era un enamorat de les motos i les bicicletes i, seguint aquesta vocació, va començar a estudiar enginyeria industrial en l’especialitat de mecànica. Després d’algunes feines, va veure clar que li interessava més la gestió que el vessant tècnic de la seva carrera, de manera que va decidir reciclar-se amb un MBA a l’Iese.

Com ell mateix explica, va acabar l’MBA encara sense un objectiu clar, i va entrar com a consultor a Bain&Company amb l’esperança de conèixer una mica de tot i saber què era el que més li interessava. La seva estada en aquesta multinacional, a part de permetre-li viatjar pels Estats Units, Mèxic i el Brasil, va ser una continuació de la seva formació. “Allà vaig aprendre de veritat sobre el món de les empreses i les organitzacions”, explica. Tot i tocar temes molt diversos, va tractar molt amb companyies telefòniques, amb un perfil de client similar al del comprador online, al qual més endavant es dirigiria des de Privalia.

Després de set anys a Bain&Company, l’any 2005 Carné va patir un accident practicant ciclisme, una de les seves passions. Els mesos que va passar de baixa li van permetre reflexionar i va decidir que el seu futur no estava en una multinacional sinó “en una empresa més petita, dinàmica, i on l’impacte de la pròpia feina fos molt més important”, segons les seves pròpies paraules.

Efecte contagi

Nascut el 1971, es podria dir que Carné portava l’emprenedoria a la sang. Els seus avis, tant per part materna com paterna, tenien empreses pròpies, una en el sector tèxtil i l’altre en l’obra pública, i la seva mare és la fundadora del Gimnàs Iradier, a Sant Gervasi. El primer de tres germans, el Lucas va començar a sentir el cuquet de l’emprenedoria, que segons ell “es contagia”.

En aquell moment, a més, es va retrobar amb un antic company de Bain&Company, José Manuel Villanueva, llavors directiu d’una firma de roba d’esport. Comentant la problemàtica de donar sortida a l’estoc sobrant de cada col·lecció i conscients de la inexistència d’una plataforma potent d’ e-commerce a Espanya, van decidir llançar Privalia. El negoci, basat a oferir a través d’internet primeres marques amb importants descomptes, va triomfar i segons explica un dels dos fundadors “va estar a prop de morir d’èxit”. D’aquesta etapa Carné assegura que n’ha tret la lliçó de tocar de peus a terra i “no emborratxar-se d’èxit”.

A la seva empresa, Carné i Villanueva han volgut que hi tingui un gran pes la planificació, i han agafat el millor de les empreses per a les quals havien treballat com a consultors. Des del punt de vista personal, però, també hi han volgut incorporar un to distès, similar al de les start-ups de Silicon Valley. Segons explica el mateix Carné, els dos fundadors han arribat a anar a l’oficina disfressats de barrufets o de la parella Mario i Luigi, de Nintendo. “La diversió ha de formar part de la feina”, explica, després de confessar que es considera més un estrateg i analista que un executor.

Carné espera un fill a l’octubre i diu que li agradaria tenir-ne tres o quatre. De família de restauradors, la seva parella li ha inculcat el gust per la gastronomia, especialment pel marisc del delta de l’Ebre. Ell, per la seva banda, hi ha afegit la passió pels esports a l’aire lliure i la bicicleta.