Empreses 13/04/2014

Emprendre allunyat de Silicon Valley

Vicenç Moliné
3 min

Fill d’una família ‘hippie’ dels Estats Units, el creador de la xarxa social Tuenti va començar la seva aventura espanyola amb un intercanvi acadèmic a Extremadura

L’any 1999 el món virtual encara no imaginava el que serien les xarxes socials. Mark Zuckerberg no havia arribat a la universitat i just feia un any que s’havia creat Google a Califòrnia, que malgrat tot ja s’havia convertit en la Meca dels programadors i els emprenedors d’internet que començaven a inflar la bombolla de les puntcom. Aquell any, però, el nord-americà Zaryn Dentzel va fer a la inversa un dels viatges iniciàtics per a molts programadors d’arreu del món. En lloc d’anar a Silicon Valley, aquest aficionat a la informàtica de 15 anys va marxar de Califòrnia per anar a fer un curs d’institut a Cabeza del Buey, un municipi de 5.000 habitants d’Extremadura, una de les zones més rurals d’Espanya.

Aprendre castellà

La intenció de Dentzel era millorar el seu castellà, cada vegada més útil als Estats Units, però segons ell mateix explica el que va viure és un “xoc” cultural brutal. “Ho vaig passar fatal”, confessava en una de les múltiples entrevistes que li han fet. Malgrat arribar sense una paraula d’espanyol, jugant a bàsquet i sortint de festa va fer amics amb els quals va mantenir el contacte després de tornar als Estats Units.

Nascut el 1983 en una família de classe baixa i amb esperit hippie -el seu pare treballa d’ebenista, la seva mare és vegana i, segons explica, tenia clar igual que els seus dos germans que amb la majoria d’edat toca abandonar la casa dels pares i buscar-se la vida per un mateix-. “A l’escola era el més pobre i vaig aprendre que a la vida ningú et regala res”, recorda en una entrevista.

Després de participar en la creació de la xarxa social de debat polític Essembly, fundada per un dels companys d’habitació de Zuckerberg, Dentzel va decidir portar la seva experiència i la seva empenta a Espanya. Va contactar amb els amics que havia deixat a Europa i els va convèncer per crear una xarxa social a la qual només es pogués accedir per invitació d’algú que ja hi és, a l’estil del correu electrònic Gmail en els seus inicis. Treballant a distància des dels Estats Units, Tuenti va anar prenent forma. Finalment, Dentzel es va traslladar a Madrid per acabar de llançar la xarxa social.

En un principi dormia al sofà de casa d’un amic però a mesura que Tuenti va anar guanyant popularitat -els registres de nous usuaris van passar de cinc a superar els 10.000 cada dia fins a arribar als 15 milions d’usuaris- es va establir a Espanya, on es va fer famós i se’l va identificar com l’exemple a seguir pels emprenedors.

Tot i ser capaç de llançar el projecte només amb diners prestats per familiars i amics, l’any 2010 va vendre el 85% de la xarxa social a Telefónica per 70 milions i el compromís de conservar-ne la direcció.

Amb 27 anys Dentzel s’havia convertit en milionari. Malgrat tenir clar que no volia portar l’estil de vida dels seus pares, d’ells en va heretar l’austeritat en la forma de viure. No té cotxe i viu amb la seva parella espanyola en una casa de lloguer. Segons explica, l’únic caprici que es concedeix són els viatges “quan i on vull, cosa que no podia fer abans”.

Sobrepassats per la maquinària de Facebook i Twitter, l’aliança amb Telefónica, a part d’una planta d’oficines a la seu central a Madrid, els ha proporcionat la capacitat per obrir noves línies de negoci com convertir-se en la companyia de telèfon low cost de Telefónica, amb la qual el 2010, l’últim amb dades oficials, van facturar 10 milions d’euros anuals. Això sí, per poder tenir Tuenti Móvil has de fer-te un compte a la seva xarxa social. I, en aquest cas, la invitació és automàtica.

stats